Demand generationEen effectieve demand generation strategie is gefocust op het creĆ«ren van de vraag. Het doel is om vertrouwen te winnen door een sterke Point of View (PoV) en kopers mee te nemen in een ander perspectief.VERTROUWEN IN HET MERKDe uitdaging Uit onderzoek van het contentmarketinginstitute blijkt dat 69% van de marketeers moeite heeft om een agency te vinden met ‘topical’ expertise. En tegelijkertijd wordt 86% van de content creatie toch gewoon uitbesteed. Alternatieven zijn namelijk schaars. Wij geloven echter dat er een groot onbenut potentieel is om meer eigen content te maken door verkopers, topical experts aan het woord te laten via Q&A’s, video podcasts of andere digitale vormen die natuurlijk aanvoelen.Met onze demand strategie streven we ernaar om innovatieve content te maken die bovendien beter aansluit bij de belevingswereld van de B2B buyer. SEO is het tussenstation, niet het startpunt.DE OPLOSSINGDemand generation playbookDe meest waardevolle content is gefocust op het beantwoorden van vragen van de B2B buyer. 80% van deze vragen kan via desk research in kaart worden gebracht, maar 20% van deze vragen zijn slechts bekend bij verkopers, consultants en support medewerkers.De 2e stap is een toplijst van vragen te maken die je als organisatie graag wilt beantwoorden met een mapping naar de fases in de marketing funnel.Bepaal wie deze vragen intern kan beantwoorden en op welke manier. Dit kan bijvoorbeeld een Q&A sessie, video of geschreven content zijn. Afhankelijk van voorkeur en aanleg. Deze vragen en antwoorden worden omgezet naar content en krijgen vervolgens een plek in de marketing funnel.ĆĀ Demand generation thema’s[ld_icon_box i_type=”linea” heading_size=”custom” i_shape=”circle” i_size=”sm” i_border=”” position=”iconbox-side” items_alignment=”align-items-center” fill=”yes” border_radius=”iconbox-round” shadow=”iconbox-shadow” title=”Content marketing” title_mb=”15″ custom_heading_size=”22px” fill_color=”rgb(255, 255, 255)” i_color=”rgb(255, 255, 255)” shape_color=”rgb(2, 116, 164)” i_icon_linea=”lqd-icn-ess icon-ion-ios-checkmark” i_color2=”rgb(255, 255, 255)”]Maak content die vragen beantwoord van B2B buyers en prikkel nieuwe gedachten door latente vragen te beantwoorden en autoriteit op te bouwen.[/ld_icon_box][ld_icon_box i_type=”linea” heading_size=”custom” i_shape=”circle” i_size=”sm” i_border=”” position=”iconbox-side” items_alignment=”align-items-center” fill=”yes” border_radius=”iconbox-round” shadow=”iconbox-shadow” title=”Sales enablement” title_mb=”15″ custom_heading_size=”22px” fill_color=”rgb(255, 255, 255)” i_color=”rgb(255, 255, 255)” shape_color=”rgb(2, 116, 164)” i_icon_linea=”lqd-icn-ess icon-ion-ios-checkmark” i_color2=”rgb(255, 255, 255)”]Sales enablement content is het creĆ«ren van content voor verkopers met een focus op demand capture.Ā [/ld_icon_box][ld_icon_box i_type=”linea” heading_size=”custom” i_shape=”circle” i_size=”sm” i_border=”” position=”iconbox-side” items_alignment=”align-items-center” fill=”yes” border_radius=”iconbox-round” shadow=”iconbox-shadow” title=”Referrals” title_mb=”15″ custom_heading_size=”22px” fill_color=”rgb(255, 255, 255)” i_color=”rgb(255, 255, 255)” shape_color=”rgb(2, 116, 164)” i_icon_linea=”lqd-icn-ess icon-ion-ios-checkmark” i_color2=”rgb(255, 255, 255)”]Hoe een lead in de pipeline komt bepaalt in grote mate de kans op deal conversion. Dark social is de ultieme katalysator voor meer referrals in B2B. [/ld_icon_box][ld_icon_box i_type=”linea” heading_size=”custom” i_shape=”circle” i_size=”sm” i_border=”” position=”iconbox-side” items_alignment=”align-items-center” fill=”yes” border_radius=”iconbox-round” shadow=”iconbox-shadow” title=”Video marketing” title_mb=”15″ custom_heading_size=”22px” fill_color=”rgb(255, 255, 255)” i_color=”rgb(255, 255, 255)” shape_color=”rgb(2, 116, 164)” i_icon_linea=”lqd-icn-ess icon-ion-ios-checkmark” i_color2=”rgb(255, 255, 255)”]Gebruik video om POV content te maken. Focus niet op lead generatie, maar meet de interactie voor een beter resultaat.[/ld_icon_box]Inbound marketing strategie57% van de B2B buying journey is doorlopen voordat kopers met een verkoper spreken. Oftewel, de verwachting van B2B kopers is dat organisaties het merendeel van de vragen online beantwoorden.Deze groep B2B kopers zijn relatief goed geĆÆnformeerd en gaan op zoek met specifieke zoekvragen. Als specialist in je vakgebied ben je in staat om deze vragen te beantwoorden. En dat is waar we onze demand generation aanpak starten.
Het is tegelijkertijd belangrijk te begrijpen dat er ook vele latente vragen zijn. Dit betekent in de praktijk dat de B2B koper vaak nog zich nog niet bewust is van een uitdaging of probleem – de inbound marketing tactieken in de ‘Unaware’ fase kunnen dan niet leunen op SEO tactieken.01CONTENT PRODUCERENInbound marketing alignmentWe starten met een marketing & sales workshop. Het doel is een verkenning om te bepalen wat de belangrijkste vragen zijn van B2B kopers voor een bepaald onderwerp.
Welke bestaande content is aanwezig? En welke content kunnen we gebruiken om de belangrijkste vragen te beantwoorden? En via welke kanalen kunnen we de kans vergroten dat de doelgroep de content te zien krijgt.[ld_icon_box i_type=”linea” heading_size=”custom” heading_weight=”font-weight-light” i_shape=”circle” i_border=”” position=”iconbox-inline” i_icon_linea=”lqd-icn-ess icon-ion-ios-checkmark” title=”Marketeers leveren de digitale data van de website, campagnes en social media.” icon_size=”16px” custom_i_size=”32px” i_color=”#0674a4″ shape_color=”rgba(21, 81, 83, 0.08)” custom_heading_size=”17px” css=”.vc_custom_1640750362357{margin-bottom: 15px !important;}” h_i_color=”rgb(255, 255, 255)” shape_hcolor=”#0674a4″][/ld_icon_box][ld_icon_box i_type=”linea” heading_size=”custom” heading_weight=”font-weight-medium” i_shape=”circle” i_border=”” position=”iconbox-inline” i_icon_linea=”lqd-icn-ess icon-ion-ios-checkmark” title=”Verkopers delen hun kwalitatieve inzichten in de dagelijkse calls met prospects.” icon_size=”16px” custom_i_size=”32px” i_color=”#0674a4″ shape_color=”rgba(21, 81, 83, 0.08)” custom_heading_size=”17px” css=”.vc_custom_1640543466948{margin-bottom: 15px !important;}” h_i_color=”rgb(255, 255, 255)” shape_hcolor=”#0674a4″][/ld_icon_box][ld_icon_box i_type=”linea” heading_size=”custom” heading_weight=”font-weight-medium” i_shape=”circle” i_border=”” position=”iconbox-inline” i_icon_linea=”lqd-icn-ess icon-ion-ios-checkmark” title=”BONUS: bestaande klanten denken mee.” icon_size=”16px” custom_i_size=”32px” i_color=”#0674a4″ shape_color=”rgba(21, 81, 83, 0.08)” custom_heading_size=”17px” css=”.vc_custom_1640592837154{margin-bottom: 15px !important;}” h_i_color=”rgb(255, 255, 255)” shape_hcolor=”#0674a4″][/ld_icon_box]0202CONTENT INNOVATIEVideo marketingOm conversie van content te verhogen zetten we video in op uiteenlopende manieren. Maar een van de redenen is dat het vele malen makkelijker is om video content om te zetten naar een audio formaat en geschreven content dan een omgekeerde benadering. Zo kan een Q&A sessie of een podcast met consultants of andere experts in de organisatie een mooi startpunt zijn om veel meer content te produceren.03Content evaluerenWelke content rendeert en welke content wordt gewaardeerd? Marketing beschikt vaak over de data, maar verkopers en consultant hebben vaak een beter idee wat voor latente vragen er spelen bij prospects en klanten. Bovendien zijn 15% van de dagelijkse vragen op Google nieuw. En dit betekent dat de dynamiek zo hoog is dat het onverstandig is om alleen te vertrouwen op rapportages en een achteruitkijkspiegel.04
04Sales enablementHet doel is content te maken die verkopers willen gebruiken in elke stap van het verkoopproces. Het doel is verkopers te vragen om onderdeel te zijn van dit proces, omdat dit zorgt voor een hogere betrouwbaarheid richting prospects. En last but not least, een veel hoger commitment van de verkoopafdeling. Zie video ter illustratie.15MIN
Ik heb interesse…B2B Inbound MarketingWaterloostraat 188a, 3062 TZ Rotterdam+31 85 808 5290Liever eerst even [email protected]