Referral programma
Wat is een referral programma en hoe weet je wie je merkambassadeurs zijn? Download de whitepaper voor het opzetten van een ambassadeursprogramma in 10 stappen.



B2B referral marketing
Een referral programma kent de hoogste conversie ratio van alle vormen van leadgeneratie, maar slechts een handvol marketing- en sales professionals zijn in staat gebleken om een succesvolle aanpak te lanceren.
De reden laat zich raden. Het is namelijk ook de meest complexe route om leads te genereren. Daarnaast is de afstemming tussen marketing en sales een absolute must bij het opzetten van een loyaliteitsprogramma, want wie neemt de lead? En hoe ziet de opvolging eruit?
‘92% van de respondenten vertrouwd ‘referrals’ van mensen die ze kennen’, Dale Carnegie. Als het vertrouwen groot is, is de snelheid hoog en zijn de kosten laag. En dat is nu precies de kracht van referrals.
Wie zijn je merkambassadeurs?
Hoe ontwerpen we een referral marketing route?
Wat is de rol van het salesteam?
Wat is de beste referral vraag techniek?
De 4 fases een referral programma
01 01
Net Promoter Score
In de eerste fase is het belangrijk om te weten wie je potentiële merkambassadeurs zijn. En de beste manier om hier achter te komen is het te vragen aan je klanten en relaties via de Net Promoter Score of via een klanttevredenheidsonderzoek.
Maar hoe vraag je om een referral op een persoonlijke en attractieve manier. Kies bijvorbeeld voor een interactieve video en je combineert het beste van beide werelden met een veel hogere response rate.
02 02

02
Opt-in referral programma
Klanten en andere relaties kunnen op een laagdrempelige manier antwoord geven. En dit is cruciaal. Niet iedere relatie zal staan te springen om weer een questionnaire in te vullen, maar laagdrempeligheid maakt veel goed.
03 03
Belonen
De beloning is bij voorkeur variabel en moet intrinsiek gedreven zijn. Want volgens onderzoek is de anticipatie op de beloning de ‘reward’, dus houdt het vooral spannend en werk bijvoorbeeld met een fictieve munteenheid.
Hiervoor hebben we een API ontwikkeld die scores kan communiceren naar bijvoorbeeld een Mailchimp of CampaignMonitor.

04 04

04
Commitment
Nu je weet wie je merkambassadeurs zijn kun je het ambassadeursprogramma echt starten. De journey die je hebt ontworpen met diverse vragen worden nu met een vooraf ingestelde frequentie verstuurd aan de doelgroep.
Zo zijn de eerste vragen laagdrempelig en neemt de gevraagde commitment en de beloning toe naarmate er meer vragen zijn beantwoord.
Stappenplan Referral programma
Bekijk de 10 stappen die je kunt nemen voor een succesvolle referral programma.

Referral marketing programma
Ben je nieuwsgierig naar de mogelijkheden? Wij helpen je graag met je vragen!
Mail ons
[email protected]
Say Hello
Bel ons op +31 85 808 5290
Ik heb interesse…










Referral programma FAQ

