Sales PlaybookEen sales playbook voor de SaaS Startup of IT-dienstverlener om van een ambachtelijke verkoop methode naar een ‘repeatable’ proces te gaan. Dit zorgt voor een hogere voorspelbaarheid van succes en resources worden effectiever ingezet.
Hogere effectiviteit.Met onze playbook aanpak helpen we de IT organisatie om iedere engagement volgens plan uit te voeren waarbij de juiste content beschikbaar is voor de sales organisatie. Het doel van het playbook is:[ld_icon_box i_type=”linea” heading_size=”xs” heading_weight=”font-weight-medium” i_shape=”circle” i_border=”” position=”iconbox-inline” i_icon_linea=”lqd-icn-ess icon-ion-ios-checkmark” title=”Betere conversaties” icon_size=”16px” custom_i_size=”32px” i_color=”#0674a4″ shape_color=”rgba(21, 81, 83, 0.08)” css=”.vc_custom_1665037630667{margin-bottom: 15px !important;}” h_i_color=”rgb(255, 255, 255)” shape_hcolor=”rgb(6, 116, 164)”][/ld_icon_box][ld_icon_box i_type=”linea” heading_size=”xs” heading_weight=”font-weight-medium” i_shape=”circle” i_border=”” position=”iconbox-inline” i_icon_linea=”lqd-icn-ess icon-ion-ios-checkmark” title=”De kortste route naar succes” icon_size=”16px” custom_i_size=”32px” i_color=”#0674a4″ shape_color=”rgba(21, 81, 83, 0.08)” css=”.vc_custom_1665037641131{margin-bottom: 15px !important;}” h_i_color=”rgb(255, 255, 255)” shape_hcolor=”rgb(6, 116, 164)”][/ld_icon_box][ld_icon_box i_type=”linea” heading_size=”xs” heading_weight=”font-weight-medium” i_shape=”circle” i_border=”” position=”iconbox-inline” i_icon_linea=”lqd-icn-ess icon-ion-ios-checkmark” title=”De conversie ratio verhogen” icon_size=”16px” custom_i_size=”32px” i_color=”#0674a4″ shape_color=”rgba(21, 81, 83, 0.08)” css=”.vc_custom_1665037652609{margin-bottom: 15px !important;}” h_i_color=”rgb(255, 255, 255)” shape_hcolor=”rgb(6, 116, 164)”][/ld_icon_box][ld_icon_box i_type=”linea” heading_size=”xs” heading_weight=”font-weight-medium” i_shape=”circle” i_border=”” position=”iconbox-inline” i_icon_linea=”lqd-icn-ess icon-ion-ios-checkmark” title=”Persoonlijke en betere content” icon_size=”16px” custom_i_size=”32px” i_color=”#0674a4″ shape_color=”rgba(21, 81, 83, 0.08)” css=”.vc_custom_1665124088888{margin-bottom: 15px !important;}” h_i_color=”rgb(255, 255, 255)” shape_hcolor=”rgb(6, 116, 164)”][/ld_icon_box][ld_icon_box i_type=”linea” heading_size=”xs” heading_weight=”font-weight-medium” i_shape=”circle” i_border=”” position=”iconbox-inline” i_icon_linea=”lqd-icn-ess icon-ion-ios-checkmark” title=”Hogere billability consultants” icon_size=”16px” custom_i_size=”32px” i_color=”#0674a4″ shape_color=”rgba(21, 81, 83, 0.08)” css=”.vc_custom_1665037667730{margin-bottom: 15px !important;}” h_i_color=”rgb(255, 255, 255)” shape_hcolor=”rgb(6, 116, 164)”][/ld_icon_box]WIN SNELLER VERTROUWENPlaybook voor:De IT organisatie met concrete groeiplannen. En een team van verkopers en consultants die op hoge snelheid moeten samenwerken. Het playbook voorkomt een ambachtelijke aanpak die zo goed is als de verkoper die het uitvoert. Met een playbook is het aantrekken van talent makkelijker, omdat het talent van de verkoper kan worden aangewend voor de uitzonderlijke situaties.Het doel van het playbook is het realiseren van een hogere effectiviteit op een duurzame manier.“theNextSales heeft mij en Sparkly geholpen om vanuit een ander perspectief te kijken naar onze propositie. We zijn samen gekomen tot een pitch deck met de slogan “Expect the unexpected” en dat valt erg goed bij onze relaties.”“Het sales playbook heeft ons geholpen om de verkoop van onze PaaS platform effectiever in te richten voor verdere internationalisatie”“Digitale sales plays van theNextSales zijn verrassend veel meer dan verwacht.”Welke vragen beantwoord het playbook?[ld_icon_box i_type=”linea” heading_size=”xs” heading_weight=”font-weight-medium” i_shape=”circle” i_border=”” position=”iconbox-inline” i_icon_linea=”lqd-icn-ess icon-ion-ios-checkmark” title=”Wat zijn de belangrijke definities van de organisatie?” icon_size=”16px” custom_i_size=”32px” i_color=”#0674a4″ shape_color=”rgba(21, 81, 83, 0.08)” css=”.vc_custom_1665037862811{margin-bottom: 15px !important;}” h_i_color=”rgb(255, 255, 255)” shape_hcolor=”#0674a4″][/ld_icon_box][ld_icon_box i_type=”linea” heading_size=”xs” heading_weight=”font-weight-medium” i_shape=”circle” i_border=”” position=”iconbox-inline” i_icon_linea=”lqd-icn-ess icon-ion-ios-checkmark” title=”Volgens welke verkoopmethode gaan we werken?” icon_size=”16px” custom_i_size=”32px” i_color=”#0674a4″ shape_color=”rgba(21, 81, 83, 0.08)” css=”.vc_custom_1665037890217{margin-bottom: 15px !important;}” h_i_color=”rgb(255, 255, 255)” shape_hcolor=”#0674a4″][/ld_icon_box][ld_icon_box i_type=”linea” heading_size=”xs” heading_weight=”font-weight-medium” i_shape=”circle” i_border=”” position=”iconbox-inline” i_icon_linea=”lqd-icn-ess icon-ion-ios-checkmark” title=”Wat is de ‘Ideal Customer Profile’ ( ICP)?” icon_size=”16px” custom_i_size=”32px” i_color=”#0674a4″ shape_color=”rgba(21, 81, 83, 0.08)” css=”.vc_custom_1665037912536{margin-bottom: 15px !important;}” h_i_color=”rgb(255, 255, 255)” shape_hcolor=”#0674a4″][/ld_icon_box][ld_icon_box i_type=”linea” heading_size=”xs” heading_weight=”font-weight-medium” i_shape=”circle” i_border=”” position=”iconbox-inline” i_icon_linea=”lqd-icn-ess icon-ion-ios-checkmark” title=”Welke persona’s zijn belangrijk?” icon_size=”16px” custom_i_size=”32px” i_color=”#0674a4″ shape_color=”rgba(21, 81, 83, 0.08)” css=”.vc_custom_1665037925729{margin-bottom: 15px !important;}” h_i_color=”rgb(255, 255, 255)” shape_hcolor=”#0674a4″][/ld_icon_box][ld_icon_box i_type=”linea” heading_size=”xs” heading_weight=”font-weight-medium” i_shape=”circle” i_border=”” position=”iconbox-inline” i_icon_linea=”lqd-icn-ess icon-ion-ios-checkmark” title=”Wat is de prijsstrategie?” icon_size=”16px” custom_i_size=”32px” i_color=”#0674a4″ shape_color=”rgba(21, 81, 83, 0.08)” css=”.vc_custom_1665037965682{margin-bottom: 15px !important;}” h_i_color=”rgb(255, 255, 255)” shape_hcolor=”#0674a4″][/ld_icon_box][ld_icon_box i_type=”linea” heading_size=”xs” heading_weight=”font-weight-medium” i_shape=”circle” i_border=”” position=”iconbox-inline” i_icon_linea=”lqd-icn-ess icon-ion-ios-checkmark” title=”Wat is het sales proces?” icon_size=”16px” custom_i_size=”32px” i_color=”#0674a4″ shape_color=”rgba(21, 81, 83, 0.08)” css=”.vc_custom_1665037980071{margin-bottom: 15px !important;}” h_i_color=”rgb(255, 255, 255)” shape_hcolor=”#0674a4″][/ld_icon_box][ld_icon_box i_type=”linea” heading_size=”xs” heading_weight=”font-weight-medium” i_shape=”circle” i_border=”” position=”iconbox-inline” i_icon_linea=”lqd-icn-ess icon-ion-ios-checkmark” title=”Wat is het gewenste gedrag per stap in het process?” icon_size=”16px” custom_i_size=”32px” i_color=”#0674a4″ shape_color=”rgba(21, 81, 83, 0.08)” css=”.vc_custom_1665038016812{margin-bottom: 15px !important;}” h_i_color=”rgb(255, 255, 255)” shape_hcolor=”#0674a4″][/ld_icon_box][ld_icon_box i_type=”linea” heading_size=”xs” heading_weight=”font-weight-medium” i_shape=”circle” i_border=”” position=”iconbox-inline” i_icon_linea=”lqd-icn-ess icon-ion-ios-checkmark” title=”Hoe om te gaan met bezwaren?” icon_size=”16px” custom_i_size=”32px” i_color=”#0674a4″ shape_color=”rgba(21, 81, 83, 0.08)” css=”.vc_custom_1665038043465{margin-bottom: 15px !important;}” h_i_color=”rgb(255, 255, 255)” shape_hcolor=”#0674a4″][/ld_icon_box][ld_icon_box i_type=”linea” heading_size=”xs” heading_weight=”font-weight-medium” i_shape=”circle” i_border=”” position=”iconbox-inline” i_icon_linea=”lqd-icn-ess icon-ion-ios-checkmark” title=”Welke content te delen op welk moment?” icon_size=”16px” custom_i_size=”32px” i_color=”#0674a4″ shape_color=”rgba(21, 81, 83, 0.08)” css=”.vc_custom_1665038070399{margin-bottom: 15px !important;}” h_i_color=”rgb(255, 255, 255)” shape_hcolor=”#0674a4″][/ld_icon_box]ReferentiesSales playbook & pitch deck voor de start-up Sparkly uit Utrecht om internationaal te kunnen groeien.Strategische samenwerking scale-up Teqplay met als doel om effectiever te verkopen op wereldwijde schaal.Het maken van een sales playbook om effectiever te verkopen aan Enterprises in samenwerking scale-up DeltaBlue.15MIN
Kennismaken?We bellen dezelfde dag terug!Sales playbook FAQEen sales playbook is bedoeld om verkoper te helpen op een methodische manier te verkopen waarbij specifieke hulp wordt aangeboden via zogenaamde ‘sales plays’ om richting te geven aan de best mogelijke keuze in een sales fase. De ondersteuning kan gaan over gewenst gedrag, content en vragen die gesteld kunnen worden of eventuele bezwaren die aan bod kunnen komen en de best mogelijke antwoorden.Een sales playbook helpt het salesteam om effectiever te verkopen maar het ‘waarom’ kan verschillen per organisatie:
Korte inwerktijden
Betere conversaties door personalisatie
Verkorten van sales cycles
Voorspelbaarheid van de forecast verhogen
Minder tijd besteden aan het zoeken van de juiste informatieEen strategisch playbook moet minimaal de volgende zaken bevatten als leidraad:
De commerciële filosofie
De ideale klant
Het sales proces
Gewenste gedrag per processtap
De juiste content per processtap
Uiteindelijk komen deze 5 stappen in diverse sales plays dat het sales team sneller en effectiever kan gebruiken.Het maken van een ‘strategisch’ sales playbook heeft gemiddeld genomen een doorlooptijd van 3 maanden waarbij we in wekelijkse sessies samen komen tot nieuwe en betere inzichten. De fase waarin we content en templates beschikbaar stellen is tactisch en operationeel en is minimaal 6 maanden en is in de regel voor onbepaalde tijd, omdat nieuwe inzichten leiden tot nieuwe content.Het sales playbook wordt gemaakt in samenspraak met de IT ondernemer of commercieel verantwoordelijke manager binnen de organisatie. Belangrijk om te vermelden is dat verkopers en/of consultants in de strategische fase nog niet participeren.Sales playbook blogsSneller vertrouwen winnen in een digitale wereld om ondernemers en sales professionals te inspireren om te blijven groeien.