Skip links
sales recruitment aanpak

Sales assessment: zo verklein je de kans op falen

Het sales assessmentVoor een effectief sales assessment kan een handdruk vaak al genoeg zijn. Maar hoe houd je dit praktisch? Je wilt namelijk niet iedere verkoper uitnodigen voor een salesgesprek om dit te toetsen, dus gebruik je een cv als indicatie en gebruik je je visualisatie en ervaring om een beeld te vormen of een verkoper zou passen.

‘De beste verkopers geven hun slechte prestaties niet de schuld van hun omstandigheden. En tegelijkertijd geven ze ‘credits’ aan hun collega’s voor geboden hulp en support’

Een cv vertelt je iets over een verkoper, maar laat je heel weinig zien. Een goed cv in de verkoop kan iets zeggen over de loyaliteit van een kandidaat. Je kunt ook een idee krijgen van hun algehele prestaties of performance. Maar het is moeilijk om een indicatie te krijgen van hun toekomstige prestaties op basis van hun werkverleden, tenzij je drie dingen weet:

– Wat zijn de competenties en karakter?

– Zou je zelf van deze persoon kopen?

– Wat is hun belangrijkste drijfveer?

Door middel van een videovragenlijst kunnen we competenties en vaardigheden direct beoordelen. Dit zal de werkgever helpen enkele vragen te beantwoorden voordat hij iemand uitnodigt voor een gesprek. Maar een kwalitatief sales assessment verkleint de kans op een slechte werving drastisch.

Verkoopcompetenties kunnen in een vroeg stadium eenvoudig worden getest door vragen te stellen en kleine video-opdrachten te geven. Hieronder een aantal competenties die je kunt beoordelen voordat je een kandidaat spreekt.

Hieronder een voorbeeld van een videovragenlijst gemaakt voor een van onze klanten.

Recruitment sales

Voorbeeldvragen sales assessment

Het spanningsveld bij het werven en selecteren van een goede sales professional is altijd aanwezig. Aan de ene kant wil je grondig zijn in de selectie en aan de andere kant kun je dit pas doen als je iets van commitment hebt gegeven. Hoe doe je dat effectief? Met een video assessment maak je het enigszins laagdrempelig, omdat het geheel remote kan plaatsvinden en helemaal in lijn met de digitale trend wereldwijd. Hieronder een aantal sales assessment voorbeelden ter inspiratie.

1 – Faciliterende vaardigheden

Opdracht: Introductie, presenteer de agenda en zet de toon

Hoe pakt een verkoper het podium in 2 minuten? Overtuigt de verkoper in het beheersen van het frame door eerst het proces te verkopen alvorens vragen te stellen of iets te presenteren? Vraag of de kandidaat in het kort de agenda wil voorleggen in combinatie met een korte introductie.

2 – Presentatievaardigheden

Opdracht: Presenteer ons bedrijf op een verhalende manier in minder dan 2 minuten

Hoewel een verkoper een beetje kan oefenen, kun je een geweldige presentatie niet faken. Weet de kandidaat in de eerste 10 seconden een pitch op te bouwen en de aandacht te trekken? Welke techniek gebruikt de verkoper en wat is zijn vocabulaire?

3 – Persoonlijkheid

Opdracht: Wat zou jij doen als…

Bied je kandidaat een uitdagende situatie met een fictieve klant die veeleisend is vraag hoe de kandidaat deze situatie zou oplossen? Dit geeft je een goed inzicht in hun persoonlijkheid.

4 – Creativiteit

Opdracht: LinkedIn connectie

Toon een LinkedIn-profiel van een bekende CEO. Vraag de verkoper om in 20 seconden een korte video te maken voor deze potentiële connectie en geef de kandidaat een aantal aanknopingspunten voor personalisatie.

5 – Gunfactor

Zou je met vertrouwen kunnen zeggen dat deze persoon iemand is van wie je zou kopen? Natuurlijk niet. Onbewust weet je het voordat je het weet, en goede energie is van onschatbare waarde voor elke verkoper. Vooral in een digitaal tijdperk is het belangrijk om je prestaties op te krikken en de algehele koopervaring te vergroten. Met video krijg je een completere indruk van iemands zijn energie en ‘gunfactor

Hoe te beginnen?

We bieden een aanpak op maat op basis van bestaande ATS voor een bedrijfsbrede implementatie, maar in eerste instantie bieden we een proefperiode van 90 dagen om het proces als volgt te testen:

Voor als je het wervingsproces wilt uitbesteden

– Stap 1: Beschrijf je top 10 vragen

In sales draait het allemaal om het stellen van de juiste vragen. Maar wat wil je weten voordat je iemand uitnodigt voor een gesprek? Bespaar jezelf tijd en stel die 5-10 vragen op die belangrijk zijn voor je organisatie.

– Stap 2: Maak de videovragenlijst

Maak de introductievideo, stel de vragen en configureer de workflow.

– Stap 3: Videovragenlijst insluiten op de website en/of versturen via e-mail

Het is praktisch en effectief om de videovragenlijst op je website te embedden. Dit verhoogt de algehele ervaring en verlaagt de drempel om te solliciteren. Tegelijkertijd kun je een GIF van de vragenlijst verzenden via e-mail of LinkedIn-berichten.

Explore
Drag