Skip links
Olifant in de kamer

De olifant in de kamer

De olifant in de kamer benoemen

De olifant in de kamer is een publiekelijk geheim dat door niemand expliciet wordt benoemd. En dit kan voor de nodige uitdagingen zorgen, want wie durft het aan om te zeggen wat iedereen ziet? En wat zijn de consequenties hiervan?

“De olifant in de kamer benoemen duurde voor mij in dit specifieke geval jaren, maar de timing was perfect”


Jaren geleden op een mooie zomerse dag…

Ik ben in diergaarde Blijdorp met mijn oudste zoon.

Hij was een jaar of vier denk ik.

Na het eerste rondje langs de krokodillen, tijgers, beren en alles wat ook maar een beetje gevaarlijk is, is het tijd voor de speeltuin.

De olifanten bekijken we later wel. 

Hij klimt op de schommel en mijn zoontje vraagt me hem te helpen. “Duwen pap, duwen”, roept hij.

Als mijn zoontje op snelheid komt op zijn schommel ontspan ik even, maar ook echt maar heel even.

Ik kijk namelijk naast me en zie dat mijn voormalige directeur naast me staat.

Ook hij is een dagje uit met zijn twee dochters.

Interessant…

We zijn niet echt goed uit elkaar gegaan en dat geeft in eerste instantie een spannend, maar toch ook een relaxed gevoel.

Waarom?

In 2002 start ik als accountmanager en krijg de kans om een nieuwe projecten tak op te bouwen.

Een contract voor 40 uur per week, maar wel 60 uur per week werken.

Ik werk op dagelijkse basis intensief samen met mijn oud-directeur om de eerste klanten binnen te halen.

Ik ga er vol voor en hij niet anders.

We rijden regelmatig samen naar afspraken en hebben interessante gesprekken.

Eigenlijk is er gewoon een ‘klik’. 

Het oranje stoplicht

In die tijd wist ik echter niet zo goed wat het gevaar is van een ‘oranje stoplicht in sales’.

Je kent het wel.

Je rijdt op redelijke snelheid en het stoplicht springt op oranje.

Wat doe je?

Op je rem trappen of vroooommm……door rood heen rijden?

Ik was vooral goed in het laatste.

En dus botst het met enige regelmaat tussen ons. 

Met een goed social selling playbook had ik geweten dat reageren iets anders is dan responsief zijn.Social selling training voor verkopersSocial selling training voor verkopersNa enige tijd neemt hij het besluit om de projecten tak te verkopen. Het wordt een management buy-out en ik kan meedoen.  

Gaaf!

Kort na de buy-out organiseren we een openingsborrel en ik besluit dat het beter is om ons volledig te focussen op de toekomst – dit betekende echter in de praktijk geen bedankje voor mijn directeur.

Niet handig, maar op dat moment voelde het alsof ik in dichte mist reed.

Oftewel, ik zag geen ene moer. Met regelmaat spreek ik in de jaren erna met meerdere oud-collega’s van mij.

Ze steken iedere keer de draak met mij als het gaat over mijn relatie met hun directeur. Ik zal geen namen noemen: Uh Pier, Vincent en Richard als jullie luisteren.

Ik wuif het nonchalant weg en probeer het gesprek te draaien. 

Ik spreek met mezelf af dat ik hem nog een keer ga bellen om hem te bedanken.

Uiteindelijk gebeurt er jaren niets, maar we staan nu in Blijdorp met onze kinderen samen en verder helemaal niemand om ons heen. 

We kijken elkaar aan en houden een praatje en ik bedank hem.

Het was een bijzonder moment.

Ik kies ervoor om de olifant in de kamer te benoemen.

We zijn tenslotte in Blijdorp nietwaar. 

De schommels maken de flow die ik ervaar visueel en de lachende kinderen doen de rest.

Conclusie

Het bespreken van ‘de olifant in de kamer’, ofwel dat wat door iedereen wordt gezien maar niet wordt benoemd, kan leiden tot onverwachte en soms ongemakkelijke situaties. Het belang is groter dan vele denken, omdat je vaak pas verder kunt in een samenwerking als zaken expliciet worden benoemd. Bovendien voorkomt het aannames die leiden tot polarisatie. 

Meest gestelde vragen

De "olifant in de kamer" verwijst naar een belangrijk en vaak onbesproken probleem, zorg of kwestie die aanwezig is in een situatie of gesprek, maar waar mensen vaak omheen praten. Het is belangrijk omdat het onbehandeld kan leiden tot spanning, misverstanden en verminderde effectiviteit in zakelijke communicatie.

Mensen vermijden vaak het bespreken van de "olifant in de kamer" uit angst voor conflict, ongemakkelijkheid of mogelijke negatieve reacties van anderen. Ze kunnen proberen het probleem te negeren of te vermijden in plaats van er rechtstreeks mee om te gaan.

Effectief omgaan met de "olifant in de kamer" vereist openheid, empathie en moed. Het begint met het erkennen van het probleem en het bespreken ervan met betrokkenen op een respectvolle en constructieve manier. Het bevordert open communicatie en kan leiden tot het vinden van oplossingen voor het probleem. Het is belangrijk om te luisteren naar verschillende perspectieven en samen te werken aan een positieve uitkomst.

Leave a comment

Explore
Drag