Skip links
sales recruitment bureau

Het beste sales recruitment bureau voldoet aan…?

Sales recruitment bureau

Waar moet je opletten bij het selecteren van een sales recruitment bureau?

Het werven en selecteren van sales managers, account managers en business development managers lijkt in eerste instantie namelijk vrij eenvoudig.

En daarmee ook de verwachting dat ieder sales recruitment bureau ongeveer hetzelfde doet.

Hoe moeilijk kan het zijn?

Voor veel bedrijven is het inschakelen van een sales recruitment bureau vooral ingegeven door het feit dat er geen interne resources beschikbaar zijn om de juiste sales professionals te werven.

“Interne recruiters worden vooral ingezet voor het werven van developers en engineers.”

De realiteit is echter dat de kwaliteit tussen bureau’s enorm kan verschillen en dat is wat ons betreft terug te leiden naar de wijze waarop naar sales talent wordt gekeken.

In zijn algemeenheid zijn dit de belangrijke criteria voor het selecteren van een sales recruitment bureau.

1 – Sales DNA

Zaken als drive, ambitie, motivatie en passie van de sales professional geven een betere indicatie van performance in de nabije toekomst dan het cv.

De reden laat zich raden, maar de vraag is welke methodische aanpak een sales recruitment bureau gebruikt de beste kandidaten te werven (en om intrinsieke motivatoren meetbaar te maken.)

Gebruikt de organisaties bijvoorbeeld OMG of Salesstep of een andere methode om naast het cv inzicht te geven in de verwachte performance bij tegenslag.

2 – Cultuur

Werving en selectie is makkelijker als er iets van een gedeeld DNA is met de opdrachtgever.

Uiteindelijk moet de recruiter in staat zijn om de organisatie te verkopen met enthousiasme.

En dat kan alleen als de recruiter ook echt het geloof heeft in de organisatie waarvoor hij of zij werft.

Sales professionals werven in Rotterdam, Amsterdam of Eindhoven…het zou toch niet uit moeten maken?

De realiteit is anders.

Kennis van de lokale ‘cultuur’ kan voor vele werkgevers net dat extraatje zijn.

En wat geldt voor de werkgever, geldt ook voor de kandidaten.

Een recruiter die kennis heeft van de lokale markt kan in sommige situaties het verschil maken.

3 – Ervaring

Een van de grote ergernissen van kandidaat verkopers die worden benaderd is het gebrek aan kennis en kunde van de recruiter.

Een verkoper ruikt van grote afstand de mate van bullshit en wil het liefst direct in contact staan met iemand die gelijkwaardig is.

Voor de senior sales functies is het wat ons betreft onmogelijk om het werving en selectie proces te laten plaatsvinden door een junior recruiter.

Daarnaast is de opdrachtgever gebaat bij een sales recruitment bureau die de requirements durft te challengen.

En dit kan natuurlijk alleen als er iets van een vergelijkbare ervaring is bij het werving en selectie bureau.

4 – Aanpak

Uiteindelijk kan het werving en selectie proces niet los worden gezien van de employer branding.

De opdrachtgever moet dan ook inzicht hebben in de wijze waarop kandidaten worden benaderd en kunnen inschatten of dat aansluit op de werkwijze van de opdrachtgever.

Employer branding wordt dan ook steeds belangrijker.

5 – Netwerk

Sales functies staan gemiddeld genomen 6 maanden open.

De waarde van het werving en selectie bureau is dan ook groter naarmate het bestaande netwerk direct kan worden benaderd.

Verregaande specialisatie voor een bepaalde branche of type verkoper zal het proces en de kwaliteit zeker versnellen.

6 – Risico

Van oudsher is de werving en selectie markt een performance markt.

‘No cure no pay’ is nog steeds de voorkeursoptie voor vele opdrachtgevers.

Er zijn echter ook een aantal risico’s verbonden aan deze vorm van recruitment.

Zo is de commitment van beide partijen lager en is de kans groot dat een goede kandidaat niet exclusief wordt aangeboden bij één opdrachtgever.

Een exclusieve manier van werken kan dan ook voor beide organisaties een groot voordeel bieden, maar de afweging is er vooral eentje op de risico weegschaal.

De match tussen opdrachtgever en sales recruitment bureau is minstens zo belangrijk als de match tussen werkgever en potentiële kandidaten.

Voor wie wij sales professionals werven?

Wij zijn niet van alle markten thuis.

Wij geloven dat ervaring van een specifieke markt cruciaal is om succesvol te kunnen werven.

Om voorgenoemde reden hebben wij gekozen voor de IT branche.

We kennen de markt, de taal, de mensen en we zijn een sparringpartner voor iedere IT organisatie met ambitie.

We hebben de afgelopen jaren o.a de onderstaande functies bemiddeld voor SAAS organisaties of de klassieke IT dienstverlener.

  • Sales Development Representatives
  • Business Development Representatives
  • Business Development manager
  • Sales hunters
  • Account managers ( met en zonder SaaS ervaring)
  • Sales managers
  • Digital Account Executives m

Waarom werving en selectie in IT via theNextSales?

Personalisatie: Kopen en verkopen is emotie. De keuze voor een sales professional in de huidige markt is ruim en zeker verkopers willen geen nummer zijn. Wij doen al onze werving en selectie activiteiten op een doordachte en persoonlijke manier o.a met behulp van gepersonaliseerde video’s.

Het is effectiever en het geeft ons ook de ruimte om op synchrone wijze volledig te zijn. Zo bieden we ook workshops om recruiters te helpen in het personaliseren van berichten richting kandidaten en opdrachtgevers.

Expertise: Met onze sales ervaring in de IT begrijpen we nuances.

Hierdoor zijn we in staat om inzichten te geven die onze opdrachtgevers helpen om betere profielen te maken van de gewenste kandidaten.

En dit zorgt er ook voor dat we in samenwerking met opdrachtgevers alternatieve keuzes kunnen voorleggen. Denk hierbij aan kandidaten die totaal buiten schot blijven, omdat het geen voor de handliggende keuzes zijn.

Resultaat: We zijn flexibel in de wijze waarop we met elkaar kunnen komen tot een succesvolle opdracht. Dit gaat verder dan de traditionele discussie over ‘no-cure, no-pay’ versus exclusiviteit.

Wij zijn namelijk pas echt succesvol als een kandidaat voor langere termijn zich wil binden aan een organisatie en in staat is om continue te performen.

Om dit mogelijk te maken kunnen we o.a ook salestraining bieden voor een bepaalde periode om de onboarding soepel te laten verlopen.

Explore
Drag