Acquisitie met impact
Werkt telefonische acquisitie nog steeds?
Zeker!
En natuurlijk we hebben nieuwe wetgeving die telefonische acquisitie bemoeilijkt en willen buyers liever een email ontvangen of een LinkedIn berichtje.
Als we het onderwerp aankaarten bij marketing of sales professionals zijn dit wat ons betreft de zogenaamde hokjes.
1 – Telefonische acquisitie is niet meer van deze tijd
Er is de overtuiging dat er betere methoden zijn om te komen tot afspraken.
Vanzelfsprekend zit er iets van waarheid in deze mindset, want buyers zijn drukker dan ooit. Zelfs de beste klanten ervaren een onverwachts belletje als ‘disruptief’.
Het idee dat je mensen niet moet lastigvallen is één kant van de medaille.
De andere kant is van praktische aard – de investering die je moet doen om uberhaupt iemand te spreken is gigantisch.
“Koud bellen is de beste optie na niets doen”
2 – Na actie volgt reactie
Deze gedachtegang is geboren vanuit het idee dat verkopen nu eenmaal een spel is waarbij pro-activiteit wordt gewaardeerd.
Of je nu goed bent of slecht bent in telefonische acquisitie.
De getallen zijn belangrijk.
Als je genoeg belt, dag in en dag uit, dan volgen die afspraken vanzelf.
Het is geen kwestie van talent, maar van discipline.
De tegenstanders van dit adagium noemen deze aanpak waarschijnlijk ‘old school’.
“Het is niet de knapste jongen van de klas met de meeste vriendinnetjes, maar degene die het vaakst vraagt”
3 – Het werkt als je goed bent
Ja, er zijn vele methoden om afspraken te maken. En bellen werkt goed voor de sales professional die getraind is om telefonisch te verkopen.
Dus toch alleen voor de old school verkoper?
Ja en nee.
Ja, omdat de verkoper van 40+ jarenlange ervaring heeft opgedaan met koud bellen is het bijna een pavlov reactie om direct de telefoon te pakken ( zonder te kwijlen) als acquisitie op de agenda staat.
En nee, omdat je als verkoper de overtuiging moet hebben dat je iedere nieuwe techniek kunt leren – en voor vele jonge verkopers is bellen gewoon een nieuwe techniek.
Net zoals digitale sales nieuw zal zijn voor de old school verkoper.
“Het gaat er niet om of je iets kunt uitvoeren, maar hoe goed je iets kunt uitvoeren”
4 – Telefonische acquisitie is een belangrijk onderdeel
“If you think you are too small to make an impact, then try going to bed with one mosquito in the room”, Afrikaans gezegde
Eerlijk gezegd heb ik het ‘achterneefje’ van de mug twee dagen geleden ontmoet…
De Krekel
Het is hem gelukt om het huis in te ‘sneaken’ en zich te verstoppen in het ventilatie systeem
En of hij impact maakt met zijn pitch
Het schijnt dat ze tussen de 10-20 dagen kunnen leven zonder eten.
Good luck
Iedere minuut zegt hij ons gedag.
Tjirp, tjirp, tjirp…tjirp, tjirp pfffff.
het is een perfect uitgevoerde paringsroep, maar ik voel eerlijk gezegd alleen maar irritatie.
En dan gaat er een gedachte door mijn hoofd.
Dit is waarschijnlijk wat prospects soms ervaren als verkopers iedere keer hetzelfde geluid maken.
Bellen, bellen, bellen.
Mailen, mailen, mailen.
InMail, InMail, InMail.
Stop met het maken van geluid en ‘zing’ op verschillende toonhoogte via onze tiki-taka acquisitie methode.
video bellen, mailen, Linkedin audio en varieer de volgorde.
En heel misschien is de Krekel de volgende keer dan gewoon welkom.