Wat is een merkambassadeur?Een merkambassadeur is een persoon die op vrijwillige basis bereid is om een bedrijf of een merk te promoten of de naamsbekendheid en verkoop te vergroten. De ideale merkambassadeur komt qua gedrag, waarden en ethiek overeen met de organisatie die deze groep ambassadeurs ‘promoot’.
BONUS: De ‘huursoldaten’. Natuurlijk is er een bepaalde groep professionals die je willen helpen als ze ook iets kunnen verdienen. Geen diskwalificatie, maar het is een heel ander soort ambassadeur. Kan trouwens extreem effectief zijn. De motivatie is alleen extrinsiek. ”
Van wie kun je referrals verwachten?
Als het vertrouwen groot is, is de snelheid hoog en zijn de kosten laag bij een goede uitvoering.
En dat is nu precies de kracht van referrals.
De vraag is echter wie je nu het beste kunt benaderen om wat extra’s voor je te doen.
Vier belangrijke criteria voor het bepalen van je merkambassadeurs?
1 – Een merkambassadeur kent je doelgroep
Merkambassadeurs kunnen je vrienden, familie en ‘fools’ zijn, maar dit zal slechts een fractie zijn van je waardevolle zakelijke netwerk. Het is dus een lijst met collega’s, voormalige collega’s, bedrijven in het eco-systeem, zelfstandige professionals en natuurlijk klanten – de merkambassadeur hoeft overigens niet altijd een betalende klant te zijn.
Als je in de detacheringsmarkt actief bent, kan de klant of relatie ook een kandidaat zijn die je hebt geplaatst. Gewoon een kwestie van perspectief.
2 – De merkambassadeur is een ‘verkoper’
Iedereen is verkoper! In het boek To Sell is Human komt Daniel Pink met steekhoudende argumenten om dit statement te onderschrijven. Iedereen binnen je doelgroep is dus een potentiële merkambassadeur, maar er is wel een belangrijke voorwaarde; Je potentiele ambassadeur moet de Drive en capaciteit hebben om je product of dienst te verkopen.
Start een referral marketing programmaStart een referral marketing programma
3 – Merkambassadeurs zien de waarde voor hun relaties
Het perspectief is vaak eenzijdig. Het principe van de referral is simpel, maar sociaal gezien best complex. De waarde die je biedt staat centraal en in mindere mate de relatie die je hebt. Uiteindelijk zal de merkambassadeur moeten geloven dat zijn andere relatie geholpen is met jouw product of dienst.
4 – Een merkambassadeur heeft je waarde ervaren
De perfecte aanbeveling of referral komt dan ook van een persoon die jouw dienst of product als waardevol heeft ervaren. Deze variabele definieert je meest waardevolle ambassadeurs, omdat het ook direct de meeste integere merkambassadeur is voor de referee.
Hoe meer klanten en hoger de tevredenheid des te groter het flywheel.
Wanneer een referral marketing programma starten?
Referral marketing is de droom van iedere marketeer, maar een referral marketing programma werkt bij een selecte groep klanten. En de 1e belangrijke stap is te begrijpen wat hun namen en rugnummers zijn.
Uit onderzoek blijkt dat 5% van je tevreden klanten natural promoters zijn. Dit betekent dat ze zonder een referral programma of iets van een incentive, bereid zijn je merk te promoten
LET OP, dit hoeft dus niet te gaan om een referral, maar kan ook een quote, review of referentieverhaal zijn.
91% van je tevreden klanten zijn echter bereid je merk te promoten op een of andere manier als je het zou vragen.
De gemiddelde referral ratio is slechts 2,3% en dus is niet erg zinvol om uitsluitend een referral programma te starten om directe referrals te ontvangen.
Wat kan werken
- Je hebt 300 klanten
- 150 klanten zijn uitermate tevreden
- 6-7 klanten geven je een referral als je het vraagt ( 2,3%)
Wat beter werkt
- Je hebt 300 klanten
- 150 klanten zijn uitermate tevreden
- 136 zijn bereid je te promoten als je het zou vragen (91%)
Het opzetten van een referral programma doe je in eerste instantie voor de 136 klanten die bereid zijn je te promoten op een of andere manier. Het ultieme doel is referrals te ontvangen, maar de grootste kans om het aantal referrals te verhogen van 2,3% naar meer is door je merkambassadeurs te primen om steeds iets meer te doen.
Denk dan ook goed na over het aantal merkambassaduers dat je nodig denkt te hebben om een een referral programma te bekostigen.