Wat is een merkambassadeur?
Een merkambassadeur is een persoon die op vrijwillige basis bereid is om een bedrijf of een merk te promoten of de naamsbekendheid en verkoop te vergroten. De ideale merkambassadeur komt qua gedrag, waarden en ethiek overeen met de organisatie die deze groep ambassadeurs ‘promoot’.
BONUS: De ‘huursoldaten’. Natuurlijk is er een bepaalde groep professionals die je willen helpen als ze ook iets kunnen verdienen. Geen diskwalificatie, maar het is een heel ander soort ambassadeur. Kan trouwens extreem effectief zijn. De motivatie is alleen extrinsiek. ”
Van wie kun je referrals verwachten?
Als het vertrouwen groot is, is de snelheid hoog en zijn de kosten laag bij een goede uitvoering.
En dat is nu precies de kracht van referrals.
De vraag is echter wie je nu het beste kunt benaderen om wat extra’s voor je te doen.
Vier belangrijke criteria voor het bepalen van je merkambassadeurs?
1 – Een merkambassadeur kent je doelgroep
Merkambassadeurs kunnen je vrienden, familie en ‘fools’ zijn, maar dit zal slechts een fractie zijn van je waardevolle zakelijke netwerk. Het is dus een lijst met collega’s, voormalige collega’s, bedrijven in het eco-systeem, zelfstandige professionals en natuurlijk klanten – de merkambassadeur hoeft overigens niet altijd een betalende klant te zijn.
Als je in de detacheringsmarkt actief bent, kan de klant of relatie ook een kandidaat zijn die je hebt geplaatst. Gewoon een kwestie van perspectief.
1 – De merkambassadeur is een ‘verkoper’
Iedereen is verkoper! In het boek To Sell is Human komt Daniel Pink met steekhoudende argumenten om dit statement te onderschrijven. Iedereen binnen je doelgroep is dus een potentiële merkambassadeur, maar er is wel een belangrijke voorwaarde; Je potentiele ambassadeur moet de Drive en capaciteit hebben om je product of dienst te verkopen.
Start een referral marketing programmaStart een referral marketing programma
3 – Merkambassadeurs zien de waarde voor hun relaties
Het perspectief is vaak eenzijdig. Het principe van de referral is simpel, maar sociaal gezien best complex. De waarde die je biedt staat centraal en in mindere mate de relatie die je hebt. Uiteindelijk zal de merkambassadeur moeten geloven dat zijn andere relatie geholpen is met jouw product of dienst.
4 – Een merkambassadeur heeft je waarde ervaren
De perfecte aanbeveling of referral komt dan ook van een persoon die jouw dienst of product als waardevol heeft ervaren. Deze variabele definieert je meest waardevolle ambassadeurs, omdat het ook direct de meeste integere merkambassadeur is voor de referee.
Hoe meer klanten en hoger de tevredenheid des te groter het flywheel.
Wanneer een referral marketing programma starten?
Referral marketing is de droom van elke marketeer, maar het is van toepassing op een specifieke groep klanten. De eerste cruciale stap is om te begrijpen wie deze klanten zijn voordat je vraagt om warme aanbevelingen.
Onderzoek wijst uit dat ongeveer 5% van je tevreden klanten van nature merkpromotors zijn, wat betekent dat ze je merk zonder enige vorm van referral programma of beloning willen aanbevelen.
“Denk bijvoorbeeld aan een enthousiaste iPhone gebruiker die ongevraagd een review schrijft over de nieuwe features en de krachtige nieuwe camera“
Referral marketing conversie
De gemiddelde referral ratio is slechts 2,3% als dit via een traditionele aanpak plaatsvindt. Denk hierbij aan ‘refer a friend’ initiatieven of coupons.
Voor B2B is een referral programma dat uitsluitend wordt geleid door marketing vaak geen interessante business case. De aantallen zijn te klein en het persoonlijke contact te belangrijk.
Wat wel werkt?
Volgens een survey van een aantal jaren geleden is 91% van de buyers bereid een warme introductie te verzorgen als je het persoonlijk zou vragen – overigens is slechts 11% bereid het te vragen.
Een simpel rekenvoorbeeld
- Je hebt 300 klanten
- 150 klanten zijn uitermate tevreden
- 136 zijn bereid je te promoten als je het zou vragen (91%)
Het opzetten van een referral programma doe je in eerste instantie voor de 136 klanten die bereid zijn je te promoten op een of andere manier.
Denk dan ook goed na over het aantal merkambassadeurs dat je nodig denkt te hebben om een een referral programma te bekostigen en referral proces op te zetten.
Meest gestelde vragen
Effectieve manieren om merkambassadeurs te identificeren en aan te trekken zijn onder andere het analyseren van klantrecensies en feedback om enthousiaste supporters te identificeren, het opzetten van een gestructureerd verwijzingsprogramma met beloningen en erkenning voor ambassadeurs, en actief luisteren naar klanten om te begrijpen wie het meest loyaal en betrokken zijn bij je merk.
Het succes van een merkambassadeurs- programma kan worden gemeten aan de hand van verschillende KPI's, waaronder het aantal doorverwezen klanten, de omzet die via referrals is gegenereerd, de stijging in merkbekendheid, en de positieve veranderingen in klanttevredenheid en loyaliteit. Het is ook belangrijk om feedback van zowel merkambassadeurs als doorverwezen klanten te verzamelen om de effectiviteit van het programma te evalueren.
Om merkambassadeurs te motiveren referrals te genereren, kun je strategieën inzetten die ervoor zorgen dat merkambassadeurs zich gewaardeerd en betrokken voelen. Het is een valkuil om te denken dat je ze kunt motiveren met extrinsieke beloningen. Houdt je incentives in lijn met je waarden en ga voor de intrinsieke motivatie van de merkambassadeur.