LinkedIn leads
LinkedIn is voor ons de voornaamste bron voor leadgeneratie, maar toch is er dat dilemma.
Awareness creëren voor je brand of boodschap is kosteloos, maar zodra je gaat voor conversie via de eigen website kom je in de gevarenzone – doorlinken naar je eigen website heeft LinkedIn liever niet ‘onbetaald’ maar via LinkedIn Video Ads.
Maar we moeten ook eerlijk zijn over de intentie van die bezoeker die wel via LinkedIn op onze website landt.
90% is niet op zoek naar content maar wordt geprikkeld door een interessante vraag en klikt door voor het antwoord.
Vervolgens blijkt dat ons artikel 2.000 woorden lang is en is de bezoeker zo weer vertrokken.
De realiteit is dat we vele teksten herschrijven om ook die LinkedIn beloning te ontvangen in de vorm van views, likes en shares.
Wat ons betreft is de moeite die we nemen om onze bestaande content te repurposen voor LinkedIn erg waardevol, omdat we beter inzicht krijgen wie onze content waardeert en die awareness is cruciaal voor de vervolgstappen in het proces.
De gemiddelde LinkedIn bezoeker is niet op zoek, maar is altijd zoekende.
Awareness
LinkedIn helpt direct met het creëren van awareness, maar als je regelmatig post helpt LinkedIn je kosteloos met onderstaande inzichten.
- Welke persona’s bezoeken onze website?
- Welke bedrijven lezen onze posts?
- In welke regio hebben we een goede coverage?
En dit geeft ons de mogelijkheid om onze positionering en doelgroep aan te scherpen – bovendien erg waardevol voor organisaties die net als wij een ABM strategie hanteren.
LinkedIn leadgeneratie verhogen
Maar even terug naar het LinkedIn leads dilemma.
Loont het de moeite om alsnog bezoekers via LinkedIn door te verwijzen naar blogs, video’s en whitepapers die op de eigen website staan.
Jazeker!
LinkedIn is de ultieme leadgenerator voor B2B, omdat dit het platform is waar we het vertrouwen winnen van viewers om ook naar onze website te gaan.
Drie manieren om de conversie te verhogen:
1 – Minder voor de likes gaan
Vergeet niet dat de MQL to SQL conversie 4-5x hoger als de interactie op de eigen website plaatsvindt.
De verleiding is echter je te richten op het aantal views en likes, maar de kans dat je ‘likers’ ook daadwerkelijk je blog lezen is kleiner dan je denkt.
Zij moeten namelijk LinkedIn verlaten om je blog te lezen om vervolgens de moeite te nemen om je post te liken – not so like(ly)
De ratio likes vs impressions is ongeveer 1:100 voor een LinkedIn post
Soms hebben we 100 lezers op een blog die we via LinkedIn posten, maar is de ratio 1:200 en lijkt het alsof we worden gestraft voor een doorverwijzing.
Let op: een Like is een metrics van LinkedIn die niets zegt over de mate van engagement.
2 – Kortere blogs
Dat blog van 2.000 woorden is erg waardevol voor een inbound marketing aanpak, maar veel te lang voor de gemiddelde LinkedIn bezoeker.
Inbound content is anders gestructureerd en heeft vaak een lange inleiding omdat Google dit min of meer verlangt voor de populaire zoekwoorden.
LinkedIn posts zijn vaak het equivalent van een long-tail keyword.
Ons advies is een inbound marketing blog van +2000 woorden op te knippen in kortere blogs en slechts 1-3 vragen te beantwoorden van de bezoeker in een blog van 400-800 woorden.
Eventueel kun je de longpost omzetten in een whitepaper en via een pop-up als download aanbieden – overigens wil dit niet zeggen dat je geen links kunt plaatsen op LinkedIn naar een longpost.
PRO TIP: Deze korte blogs niet laten indexeren door Google om duplicate content te voorkomen.
3 – Eenvoudige landingpages
De bezoektijd op de website is in de regel kort bij een verwijzing via LinkedIn.
Als de post op LinkedIn actiegericht is en je direct de download aanbiedt op de website zal je conversie hoger zijn.
Zo is bijvoorbeeld de kracht van de LinkedIn video Ad dat het je als bezoeker heel makkelijk wordt gemaakt om een whitepaper te downloaden.
Eenvoud is kracht.
— Kijk ook eens naar ons blog over de video whitepaper als je meer wilt halen uit je landingspagina.
Samenvattend
Via LinkedIn leads genereren is geen hogere wiskunde.
Wij gaan voor de maximale afwisseling en proberen te leren door te doen.
Denk dus niet niet teveel na over algoritmes en focus je puur op de kwaliteit van de content.
Conversie verhogen via LinkedIn naar je website doe je door scherpe posts te schrijven om vervolgens door te verwijzen naar kortere blogs die binnen 30 seconden waarde bieden.
Tot slot, maak het de bezoeker op je website makkelijk om direct de whitepaper te downloaden zonder nog eens additionele tekst te lezen.
Het dilemma verdwijnt als sneeuw voor de zon als je beseft dat je niet alleen de content maakt voor LinkedIn.