Wat is een effectieve digitale sales aanpak?
Een goede sales aanpak is methodisch en effectief, maar in een digitale wereld zijn sommige routines niet meer bruikbaar.
Bakkie koffie, kennismaken, de hand schudden voor koper en verkoper waardevol, maar steeds schaarser.
Marketing en sales raken door het digitale karakter steeds meer verweven en ons brein heeft meer prikkels nodig dan ooit.
In traditionele zin is het de marketeer die leads genereert en de verkoper die leads kwalificeert, maar volgens Gartner laat de koper zich niet meer dwingen in een verkoopproces.
En daardoor is ook het koopproces (oriëntatie tot aankoop) – sterk veranderd.
De scheiding van marketing en sales is tegenwoordig dan ook veel moeilijker te maken, maar één ding staat vast:
De verkoper van de toekomst heeft een andere rol gekregen en heeft andere skills nodig om de waardering te ontvangen die een verkoper verdient, maar eerst nog even terug naar het huidige koopproces.
Het huidige koopproces:
1. Beter huiswerk
De klanten van vandaag de dag doen beter hun huiswerk.
Twintig jaar geleden kon je als verkoper een – potentiële – klant bellen, een goed verhaal vertellen en als het een beetje meezat, had je een afspraak.
Tegenwoordig willen klanten nog even nadenken.
Ze gaan je bedrijf en je product googelen, checken wie je bent (via Linkedin) en gaan op zoek naar alternatieve oplossingen.
2. Te veel informatie
In die zoektocht is de kans groot dat de klant wordt overspoeld.
Hij vindt overal informatie, krijgt e-mailtjes en telefoontjes van allerlei aanbieders.
Hij ziet door de bomen het bos niet meer, kan maar moeilijk een beslissing nemen en de kans dat hij afhaakt is groot.
Kortom, jouw mails en telefoontjes bereiken niet het gewenste resultaat.
Nog 3 standaard mails eruit sturen is waarschijnlijk niet de oplossing…
3. Geen tijd
Daar komt nog eens bij dat iedereen tegenwoordig razend druk is.
Je potentiële klanten hebben geen geduld om lange mails te lezen en telefoontjes worden al snel als opdringerig ervaren.
Klanten willen zelf hun huiswerk doen en zelf een beslissing nemen, maar tegelijkertijd zoekt de koper ook iets van hulp in deze zoektocht.
Het brein maakt namelijk overuren en het is vermoeiend.
Voor de koper, maar ook voor de verkoper.
Herken je deze problemen?
Blijf lezen, want er is ook goed nieuws.
Eigenlijk wil de koper maar één ding, dat je het makkelijk maakt voor hem om te kopen.
En dat doe je niet door meer of betere informatie te geven – als ratio de overhand heeft is de zoektocht eindeloos.
De klant wil ervaren wie jij bent als verkoper en het liefst in een zo’n kort mogelijke tijd.
Beleving, gevoel, ervaring en het liefst op een manier dat alles samenkomt.
Je zal jezelf nu waarschijnlijk afvragen:
“Moet ik betere emails sturen, meer aanwezig zijn op social media of mijn verhaal aanpassen?”
Digitale sales aanpak
Het antwoord is eenvoudiger.
Een gepersonaliseerde video is 41% effectiever
De enige manier om alles te laten samenkomen is via gepersonaliseerde video’s– en dit is anders dan een 1:many video marketing aanpak.
Het is rauwer en dus minder gepolijst, maar ook het ultieme middel om prospects of klanten te laten ervaren wie jij bent en waar je voor staat.
Het bespaart bovendien tijd en het geeft meer energie, omdat je een frequentie kiest waarbij het primitieve brein direct wordt aangesproken.
Hier alvast een paar willekeurige cijfers en voordelen waar je als verkoper geen “nee” tegen kunt zeggen:
41% meer deals
Door een video te sturen, laat je jezelf als verkoper zien.
Dit kan bijvoorbeeld via mail als het gaat om een bestaande relatie, en via LinkedIn als het gaat om een nieuwe potentiële klant.
Het is de snelste manier om digitale sales op een praktische manier mogelijk te maken en vertrouwen te winnen. En vertrouwen, dat is precies wat je nodig hebt om sneller van lead tot deal te gaan.
Onderzoek gedaan door Gong, een bedrijf dat sales gesprekken analyseert, heeft uitgewezen dat er maar liefst 41% meer deals worden gesloten als een klant ziet met wie hij te maken heeft via een 1:1 video.
Waar tekst mails worden ervaren als koud en liefdeloos wordt video ervaren als een authentieke vorm van aandacht.
Click through rate vier keer hoger
Maar slechts zes procent van de bedrijven gebruikt video in zijn mailapproach.
Dat is eigenlijk heel vreemd als je bedenkt dat de click through rate vier keer zo hoog is bij tekst mails met video dan wanneer je mail zonder video gebruikt.
Best logisch, zelf bekijk je waarschijnlijk ook liever een video van dertig seconden waarin iemand zich voorstelt dan dat je een PDF leest van 3 pagina’s.
Close rate van 75%
Potentiële klanten willen vandaag de dag voelen dat je je hebt verdiept, dat je weet wie ze zijn en dat je hen persoonlijk aanspreekt.
Het SalesLoft-verkoopteam heeft onlangs een experiment uitgevoerd waarbij er gepersonaliseerde video’s werden gemaakt door 20 verkoopmedewerkers die hulp nodig hadden met het sluiten van deals.
Tegen het einde van het kwartaal hadden 15 van deze verkopers (75%) met succes hun deals gesloten.
Nieuwsgierig naar onze digitale sales aanpak?
Door gepersonaliseerde video technieken in te zetten krijgt je digitale sales aanpak echt een upgrade; je tilt ook je baan naar the next level.
Door jezelf op een authentieke manier te laten zien via video, blijft je werk leuk en uitdagend.
Elke video is bovendien anders, omdat elke klant en elke situatie anders is.
Je kunt jezelf steeds weer uitvinden, je blijft leren en je ontvangt heel veel feedback van je klanten.
Ben je bij het gebruik van mail na een jaar wel door je verzameling templates heen, bij video is elke opname weer uniek.
P.s REMINDER: Video prospecting maakt je cold call makkelijker maken, maar tegelijkertijd kun je niet zonder.