Skip links
klantgerichtheid

Klantgerichtheid is soms vermoeiend

Klantgerichtheid is dat nu altijd nodig?

Je kent het wel.

Je hebt gewoon trek om wat te snacken en dan kom je heel een heel eind met tien euro.

Het is mogelijk om je persoonlijke wensen en eisen uit te spreken…wordt ongetwijfeld gewaardeerd, maar je bent vrij kansloos.

Is dit erg?

Zeker niet.

Soms is het ook een verademing om gewoon om als een soort robot de zaak weer uit te lopen zonder dankjewel.

Heerlijk!

Ik zou willen dat we het gewoon wat vaker laten gebeuren.

Niks verwachten

Gewoon lekker weinig verwachten.

Zelf vind ik het soms geweldig om naar de kapper te gaan voor het equivalent van een paar hamburgers. Ik heb bij mij om de hoek een knipfabriek en het concept is simpel en overzichtelijk.

De laatste keer ging ik zitten en vroeg ik mijn kapper nog naar zijn playbook

Hij keek me aan en zei: ”Kijk, ik ben al twintig jaar kapper, heb duizenden mensen geknipt en jij knipt 1x per maand je haar.

Ik denk dat het in jouw belang is dat ik bepaal hoe we je haar gaan knippen. Ik ben toch de kapper?”

Kan ik op momenten echt van genieten.

En zo stond ik binnen 10 minuten weer buiten met korter haar en een glimlach – wat een snelheid denk ik dan.

En natuurlijk geniet ik van goed eten en een goede kapper (Whoops).

Maar vergis je als klant niet in de prijs van klantgerichtheid.

Het vraagt namelijk ook wat van jou? Het is Give en Get.

Je denkt toch niet dat je wegkomt met het betalen van het tienvoudige bij een sterrenrestaurant zonder de woorden, dankjewel, geweldig, unieke ervaring, wat een service.

Uitsluitend het betalen van je rekening is voor de klantgerichte organisatie niet voldoende. En dit is terecht. Blijdschap laat zich gelukkig niet kopen of verkopen.

En klantgerichtheid… een mooi streven, maar er is niet altijd behoefte aan.

Geluk.

De voormalige Google executive Mo Gawdat heeft heel er veel onderzoek naar gedaan, maar de conclusie is ongeveer dit: als de geleverde prestatie in overeenstemmig komt met je verwachtingen dan is geluk dichtbij.

Klantgerichtheid is dus geen haarlemmerolie om klanten gelukkig en loyaal te houden.

Consistentie is het wondermiddel.

Mijn advies: wees loyaal aan je filosofie en wees authentiek in je benadering. Consistentie is ook een manier om vertrouwen te winnen. 

Explore
Drag