Skip links
sales schommel

De sales ‘schommel’ is in beweging.

De sales ‘schommel’ is continue in beweging

Het is hartje zomer…

Mijn huis is een komen en gaan van mensen die druk bezig zijn om mijn tuin aan te leggen –

En zie vanuit mijn werkkamer de avocado boom de grond in gaan.

Nice!

Ik zet mijn muziek harder en ik hoor iemand mijn naam roepen.

Ik doe mijn headset af en en hoor een bekende stem. Het is mijn aannemer.

Hij zegt: “kom eens kijken”.

Ik loop met hem mee en ik voel blijdschap.

Met wat passen en meten heeft hij een manier gevonden om een mooie ouderwetse schommel te maken.

Niet eenvoudig om dit te realiseren met een boom die zijn eigen weg gaat, maar het werkt.

Dit blog gaat echter niet over zijn vakmanschap, maar over mijn blijdschap.

Een week of zes geleden hebben we ons laten ontvallen dat we toch ook wel graag een ouderwetse schommel zouden willen.

Geen eis, maar een wens.

Hij geeft aan dat dit wel zou moeten lukken.

Hij is nonchalant en zegt: ”regel ik.” Een week na oplevering van het terras komt hij dus terug.

“Bakkie koffie doen”, zegt hij vragend.

Ik loop naar de keuken en laat de Nespresso machine zijn werk doen.

We komen van het een op het ander en ik vertel hem dat ik het echt gaaf vind dat hij is teruggekomen.

Hij moet lachen en voelt zich op zijn gemak om te vertellen dat zijn compagnon hem voor gek verklaard.

Zijn compagnon snapt er niets van en zegt tegen hem het volgende: “Je bent netjes betaald en je hebt gedaan waarvoor je bent aangenomen.

Bovendien heeft de klant ook nog gezegd dat hij meer dan tevreden is – let op: elevation moment

Je gaat nu toch niet een schommel in elkaar knutselen en 50 km heen en weer rijden.” Hij vertelt zijn compagnon dat hij dit graag doet, omdat hij zich serieus genomen voelt.

De klant heeft zich netjes aan de afspraken gehouden en geen gekunstelde onderhandelingstechnieken”, quid pro quo

Knijpen op prijs

Ik laat hem op non-verbale wijze weten dat ik hem goed begrijp.

En vertel hem wat er gebeurt als een klant mij probeert ‘knijpen’ op prijs. Hij krijgt exact waarvoor hij betaald heeft en niet eens bewust.

Er ontstaat namelijk ergens ‘a long the road’ een situatie waarbij een klant net even die extra commitment nodig heeft van mij persoonlijk – en dan gaan mijn gedachten onbewust terug naar het moment dat ik die hoge korting hebt gegeven.

Geloof je ook in ‘fair’ zaken doen lees dan het e-book over onze verkoopmethode, De Trust Mindset.

Op zo’n moment voel je je net een schommel, want je twijfelt. Wat zou jij doen?