Skip links
sales outsourcing

Sales outsourcing: De top 7 redenen voor CEO’s

Sales outsourcing voor meer snelheid

Nu als verkopers aannemen of sales outsourcing? Als je wilt uitbreiden, nieuwe markten wilt bereiken en efficiënter wilt worden, kan het outsourcen van sales je de mogelijkheid bieden om je bedrijf nieuw leven in te blazen.

Voor verkopers in het specifiek geldt dat zo’n 30% van hun tijd verloren gaat aan administratieve zaken. Denk hierbij aan het zoeken van de juiste bedrijven, contactpersonen en research in zijn algemeenheid. Sales Outsourcing kan een bedrijf helpen haar efficientie te verhogen en sneller “opkomende technologieën te integreren die zorgen voor een hogere productiviteit.

In de huidige tijd zijn schaalbaarheid, snelheid en focus van cruciaal belang. Sales outsourcing is een beproefde manier voor bedrijven om snel en effectief inkomsten te genereren. Het stelt bedrijven in staat om onbenutte kansen te benutten door gebruik te maken van bekwame verkopers en andere experts die in lokale markten niet of nauwelijks voorhanden zijn. Door samen te werken met vooruitstrevende partners en experts kunnen organisaties ook profiteren van de nieuwste outsourcingtechnologieën.

Hieronder de top 7 redenen om sales outsourcing te overwegen:

Inhoudsopgave 

#1: Je hebt geen duidelijke verkoopstrategie
#2: Gebrek aan lokale expertise
#3: Gebrek aan CRM infrastructuur
#4: Onboarding duurt te lang
#5: Gebrek aan sales expertise
#6: Geen tijd voor coaching
#7: Vaste kosten verlagen

#1: Je bent nog in de verkennende fase

Inbound lead generatie of outbound cold calling?

Wat is het beste sales playbook voor elke stap in het proces? Moeten we eerst de beslisser benaderen of beginnen met een influencer?
Welke virtuele verkoopvolgorde werkt het beste?

Voor beginnende startups kunnen deze vragen in het begin moeilijk te beantwoorden zijn. Eerst en vooral moet de startup het ideale playbook voor hun bedrijf vinden dat vele malen effectief kan worden herhaald.

Dat is waar het sales outsourcing een enorme game-changer kan zijn. Bedrijven kunnen outsourcen aan deskundige verkoopteams die expertise hebben in het opzetten van processen en verkoopkanalen. Het geeft startups de flexibiliteit waar ze naar hunkeren.

Ze kunnen snel van koers veranderen zonder de vaste kosten die gepaard gaan met het hebben van eigen verkoopteams. Hiermee kunnen bedrijven experimenteren met verschillende verkoopstrategieën totdat ze de juiste oplossing voor hun verkoopbehoeften hebben gevonden.

#2: Gebrek aan lokale expertise

Een nieuwe markt leren kennen kan tijd en middelen vergen die uw bedrijf op dit moment misschien niet heeft. En het vinden van een verkoopteam dat de cultuur begrijpt en snel kan werken om relaties op te bouwen, is niet altijd zo eenvoudig als het klinkt.

Elke markt heeft zijn eigen ‘regels’, voor- en nadelen. Als de belangrijkste strategie bijvoorbeeld is om via LinkedIn contact op te nemen, dan is Duitsland misschien geen goede eerste keuze. Zoals veel Duitsers Xing gebruiken in plaats van LinkedIn (slechts 15% van de beroepsbevolking heeft een LinkedIn-profiel).

#3: Gebrek aan een CRM infrastructuur

Investeren in infrastructuur voor startups kan een aanzienlijke aanslag op de middelen zijn. Infrastructuur is om te beginnen een kostenpost op de lange termijn met aanzienlijk minder rendement op de investering. Maar het is ook een verplichte vereiste, want zonder infrastructuren zoals een sales automation, CRM, sales intelligence tools en andere digitale tools mis je de snelle groei van je bedrijf.

Dus, wat is de oplossing als je niet zwaar wilt investeren in CRM infrastructuur?

Het outsourcingteam levert deze tools en maakt gebruik van best practices om ze te implementeren tegen een fractie van de lanceringskosten. De uitbestede verkoopteams hebben de beschikbaarheid en expertise in het gebruik van deze tools om je organisatie een boost te geven.

#4: Onboarding duurt te lang

Het duurt even voordat nieuwe medewerkers daadwerkelijk starten met verkopen, vooral als het de eerste verkoper is en er nog duidelijk sales playbook voorhanden is. Verkopers willen zich goed voorbereiden voordat ze contact opnemen met prospects (maar helaas ook vaak een excuus om het ‘echte werk’ uit te stellen). Denk hierbij aan de volgende acties:

E-mailsjablonen maken (omdat ze graag kopiëren en plakken)
Een pitch (die de eerste maanden waarschijnlijk elke week verandert)
Een netwerk opbouwen via LinkedIn
De oplossing leren en begrijpen
Research prospects

Het is dan ook realistisch dat verkopers de eerste 3 maanden nog niet klaar is om te verkopen. Wanneer je uitbesteedt, is er een veel snellere opstarttijd. De verkoper profiteert van best practices, teamwork en efficiënte workflows.

#5: Geen sales expertise

Veel technische startups worden gestart door oprichters zonder verkoopvaardigheden of ervaring. Een sales outsourcing team zorgt voor deze expertise.

Door gebruik te maken van een verkoopoutsourcingteam kan een bedrijf putten uit best practices en lessen die zijn geleerd uit de uitgebreide ervaring van een partner met andere klanten in meerdere sectoren. En dit is een waardevolle inspiratiebron nieuwe ideeën en verkooptechnieken.

#6: Geen tijd voor sales coaching

Wanneer u te maken heeft met meerdere percelen en subpercelen en u tijd aan uw verkoopteam moet besteden, kan het coachen en tevreden houden van hen een behoorlijke uitdaging zijn in een beginnend beginstadium. Met beperkte bandbreedte worstelen vaak ondernemers met dit onderdeel van de deal. De uitkomst? Het verkoopteam raakt gedemotiveerd en vertrekt bij de eerste kans die ze krijgen.

Outsourced verkoopteams daarentegen zijn experts die minimale begeleiding van je nodig hebben. Kosten voor een sales training die verkopers helpt te excelleren in een digitale wereld blijven achterwege.

#7: Verlaag vaste kosten 

Vanwege de volatiliteit van de huidige markt is het voor bedrijven belangrijker dan ooit om middelen intelligent te besteden. Als er een veiliger en goedkoper alternatief is, wil geen enkel bedrijf het ongerechtvaardigde risico nemen. Dit is precies wat het uitbesteden van uw verkooppersoneel bereikt. Het reduceert kosten zoals onboarding, training/coaching, software en werving.

Volgens onderzoek kan het uitbesteden van de verkoopfunctie tot 80% aan vaste kosten besparen in vergelijking met een inhouse verkoopteam. Bovendien geeft outsourcing je meer flexibiliteit.

Om maar een voorbeeld te geven:

Stel dat je een nieuwe verkoper hebt aangenomen. Je hebt hem alle ins en outs van je oplossing geleerd, hij heeft veel huiswerk gedaan door zijn eigen pitch/sales assets te creëren en na een paar maanden is hij eindelijk klaar om te verkopen. Maar dan zie je dat hij gewoon niet de vaardigheden heeft om de gewenste doelen te bereiken – En loont een sales training de moeite of jaagt het de organisatie op nog hogere kosten?

Als je hem ontslaat, heb je veel tijd, geld en energie ‘verspild’ – gewoon om helemaal opnieuw te beginnen met de volgende verkoper.

Wanneer je gaat voor het outsourcen van sales ziet het plaatje er vaak heel anders uit

De aanlooptijd is korter (weken in plaats van maanden)
Je kunt ervoor kiezen om part-time in plaats van fulltime expertise in te zetten
Verantwoordelijkheid en tijd wordt voornamelijk geïnvesteerd door de outsourcingspartner

En last but not least…

Je kunt verkopers inzetten die beschikken over de ‘latest and greatest’ online skills die nodig zijn om te presteren in een virtuele wereld.

Leave a comment