Skip links
online presenteren

Beter online presenteren? Check de 10 sales tips!

Online presentatie tips gaat over het ‘zoeken’ naar de juiste performance.

Wat maakt of kraakt een goede online presentatie?  Zijn het de woorden, de tonaliteit, de tools of toch de non-verbale communicatie?

Terug in de tijd…

De 1e online presentatie vindt meer dan 50 jaar geleden plaats op 1 juli 1970 tussen de burgemeester van Pittsburgh en de CEO van Alcoa. En het is het Amerikaans bedrijf AT&T die het mogelijk maakt. Vanzelfsprekend gaat alle fascinatie uit naar de technologische werking van deze oplossing.

1e video call ooit

Anno 2020 is de video call ingeburgerd en zijn de verwachtingen op het gebied van performance vooral gericht op de skills van online facilitators en presentatoren. En dat is terecht.

Graag helpen we je dan ook op weg met de 10 tips voor een betere online performance. Gebruik de camera van je iPhone of Android-apparaat voor een 1080p en super hi-res kwaliteit.

Dit kan je inzetten als virtuele camera op platformen zoals Zoom, Google Meet, Microsoft Teams en vele andere.

Wat zijn de technische presentatie tips?

  1. Mini tripod of een andere mount
  2. Camo app op je telefoon
  3. Kabel van telefoon naar pc/mac

That’s it.

Super simpel.

Als je er niet uitkomt, let me know, dan help ik je graag verder.

#2 – Switch van views

Wat we als presentatoren vaak vergeten, is dat we tijdens het online presenteren veranderen in dit kleine vierkantje in de hoek van het scherm.

Er is geen oogcontact en we verliezen hiermee de persoonlijke band.

Om dit te voorkomen is mijn advies om niet continue je Powerpoint of Pitch presentatie te laten zien.

Als je klaar bent met het presenteren van een dia en je wilt bijvoorbeeld een punt maken of je publiek de mogelijkheid geven om vragen te stellen, stop dan even met het delen van je presentatie.

Je publiek wordt minder afgeleid en kan je beter zien, en vice versa.

Verder verhoogt het switchen van views ook de aandachtsspanne. 

Minder statisch, vaker ‘verrassend’.

#3 – Kijk in de camera

De meeste mensen kijken naar de foto of video van de ander. Ze kunnen af en toe een blik werpen op de camera en vinden dat dat voldoende is.

Voelt voor jou misschien als oogcontact, maar dit is het niet.

Om oogcontact te maken tijdens virtuele meetings, kun je er niet omheen: je moet in de camera kijken.

Het is van vitaal belang dat we leren naar de camera te kijken en een gesprek voeren met net zoveel focus, passie en intentie alsof onze luisteraar recht voor ons zit.

Oogcontact spreekt van vertrouwen en zal de persoonlijke verbinding vergroten.

Kleine tip voor mensen die dit lastig vinden:

Je zou het scherm van de andere persoon vlak bij de webcam kunnen zetten – zie foto hieronder.

Hiermee kijk je niet direct in de camera, maar komt het al een stuk dichterbij.

#4 – Virtuele achtergrond

Saaie witte muur als achtergrond?

Wil je minder persoonlijke informatie vrijgeven?

Kies dan voor een virtuele achtergrond.

Een aantal online presentatie tips:

  • Camera’s van hogere kwaliteit resulteren in een betere virtuele achtergrond. (zie tip #1)
  • Draag geen kleding die dezelfde kleur heeft als de virtuele achtergrond.
  • Blurred backgrounds leggen de focus op jou en zien er meer natuurlijk uit.

#5 – Goed geluid

Een van de belangrijkste factoren bij het online presenteren is de audio.

Slechte verlichting of hoeken kunnen worden vergeven, maar met slechte audio verlies je heel wat punten.

Het testen van je audio is bij iedere presentatie noodzakelijk. Soms werkt het en soms minder.

Mijn beste aankoop van de afgelopen jaren is een Elgato Wave:3.

Als extra tip voor als je thuis werkt:

Kijk eens naar Krisp.ai – hiermee worden achtergrondgeluiden weggefilterd.

#6 – Verlichting

Verlichting bepaalt de sfeer en toon, en je wilt er zeker van zijn dat je de juiste setting hebt om je boodschap over te brengen.

Natuurlijk licht is favoriet.

Het enige nadeel is dat je tijd- en weersafhankelijk bent, maar oordeel niet te snel.

Je hebt geen zonnetje nodig om licht te hebben – start je werkdag op het oosten als dit kan – prima licht, ook als de zon niet schijnt.

P.s Mijn advies is om sowieso extra lampen op je bureau te zetten waarbij het licht in je gezicht uitstraalt.

#7 – Een actieve houding

De meeste online presentatie tips hebben een direct relatie met digitaal. Deze online tip zorgt ervoor dat je gevoelsmatig dichter komt bij een fysieke presentatie door een actieve houding.

Je houding heeft veel invloed op je woorden. Als je onderuitgezakt op een bank zit en praat, heeft dit invloed op de tonaliteit.

Als je achterover leunt of je armen vouwt voor de camera, sluit je jezelf af – niets nieuws, maar onbewust is het makkelijker om je er niet aan te houden.

Digitale sales dwingt verkopers om bewust actief te zijn en zitten bevordert dit niet altijd.

Verbeter je pro-actieve houding en verhoog je interactie door een een statief te gebruiken om je laptop op te plaatsen. Hierdoor kun je tijdens je meeting vrijer bewegen.

Je lichaamstaal zal veranderen en je bent actiever, wat als neveneffect heeft dat het ook de houding van je prospect zal veranderen – in positieve zin natuurlijk.

Statief om staand een meeting te hebben

#8 – De juiste gezichtsuitdrukkingen

Onze gezichten zijn expressief en kunnen zonder woorden veel emoties overbrengen.

Je gezichtsuitdrukking zijn een aanvulling op alle informatie die je doorgeeft.

En in tegenstelling tot sommige andere non-verbale communicatie, zijn gezichtsuitdrukkingen overal hetzelfde.

Belangrijkste gezichtsuitdrukking: lachen.

Als je lacht, ben je aantrekkelijker.

Punt.

Lachen tijdens online presentatie is belangrijk

#9 – Gebruik handgebaren

Online presenteren met handgebaren geven meer energie aan het gesproken woord.

Het verhoogt het gewicht en autoriteit van je gesproken woorden met 60%. 

Zorg ervoor dat je je handen op het juiste moment verplaatst en voorkom dat je je handen te dicht bij de camera houdt, maar tegelijkertijd ze niet uit beeld plaatst.

#10 – Focus op de ander

Begin ook je online presentatie over de ander.

Laat direct zien dat je je huiswerk hebt gedaan. (Zie video hieronder).

Verder is het belangrijk om meer te luisteren, en minder te praten.

Laat direct zien dat je je huiswerk hebt gedaan.

Verder is het belangrijk om meer te luisteren, en minder te praten.

Volgens een analyse van Gong bleek dat de hoogst converterende talk-to-listen-ratio bij B2B-verkoopgesprekken ongeveer 43:57 is.

En tot slot, voor degene die te graag naar zichzelf kijken: Hide self-view via Teams of Zoom

 
 

 

 

 

 

 

 

Online presentatie BONUS tips 

 

Visuele camera met mmhmm

Mmhmm is, ook wel uit te spreken in het Nederlands als Jumjum (aldus een goede klant van ons).

Mmhmm stelt mensen in staat om een virtuele camera toe te voegen aan hun video calls op Zoom, Google Meet en Microsoft Teams.

Het idee is om de interactiviteit en experience van iedere slide gedurende de presentatie te verhogen door beelden real time samen te voegen tot een nieuw beeld.

De snelheid en gemak waarmee Mmhmm dit doet is fascinerend.

Het gebruik van mmhmm garandeert je als verkoper in een presentatie bijna een staande ovatie – mits goed uitgevoerd natuurlijk.

Het is erg makkelijk om de app in te richten, maar zorg altijd voor een back-up plan.

De kans dat er iets fout kan gaan is groter. Maar ja…no pain, no gain.

Spiegelen

Een basisregel in verkoop is dat je non-verbale gedrag enigszins overeenkomt met die van je gesprekspartner. Het geeft vertrouwen, maar hoe werkt het ‘spiegelen’ in een digitale setting eigenlijk?

De principes zijn hetzelfde, maar de uitvoering is complexer, omdat de afstemming van je camera het resultaat bepaalt. 

Frame 1

In onderstaande situatie heb ik mijn armen over elkaar, maar dat is niet te zien. Spiegelen heeft op dat moment geen effect. Bovendien is het vanuit een psychologisch oogpunt belangrijk dat je gesprekspartner je handen kan zien

handen.over.elkaar.klein

Frame 2

In dit frame laat ik duidelijk mijn handen zien en is tevens mijn non-verbale gedrag te zien. Het straalt meer vertrouwen uit. Rechtop zitten, maakt overigens ook een behoorlijk verschil, vind je niet?

handen over elkaar

In plaats van alles live uit te leggen, zou je ook video’s kunnen laten zien tijdens de presentatie.

Dit kan een video zijn van jezelf, van iemand anders in het bedrijf of ander video marketing materiaal.

Video maakt de online presentatie makkelijker omdat:

– Je minder hoeft voor te bereiden.

– Er minder fout kan gaan.

– Je kan focussen op hun reacties

Wij zelf gebruiken hiervoor Pitch.com en embedden onze video’s in slides. Verder is het waardevol om de gehele presentatie op te nemen en deze later alsnog in zijn geheel toe te sturen zodat andere genodigden die niet aanwezig konden zijn alsnog de gehele presentatie kunnen bekijken. Het gaat dan niet zozeer om de content maar context.

Een andere opties is het maken van een Q&A door video clipjes te maken van vragen die zijn gesteld door de deelnemers, zodat je alle mogelijke twijfels kunt wegnemen.

Zie hieronder een nadere uitleg hieronder over presenteren op asynchrone wijze. In dit voorbeeld is het gebruik van persoonlijke video met name bedoeld om ervoor te zorgen dat je op een elegante manier bijvoorbeeld de spelregels van een RFP kunt ‘challengen’.

Conclusie voor ‘online presenteren’:

Presentaties zijn effectief als je toehoorder iets…

  • nooit meer zal vergeten
  • gaat doen
  • zal laten

Vergeet dan ook even voor een moment dat je presentatie online plaatsvindt en denk ook eens na over de volgende vragen:

  • Hoe start je je presentatie voor een grote groep?
  • Hoeveel tekst staat er op je slides?
  • Welke vragen heb je voor je toehoorders?
  • Wat moeten je toehoorders onthouden na je presentatie, zodat je binnenkort de ultieme aanbeveling kunt ontvangen

bedenk je nu dat deze regels nog steeds gelden bij een online presentatie, maar je toehoorders dit moeten ervaren vanuit een 13inch scherm op een zolderkamer.

Als je een ervaren presentator bent en niet blikt of bloost bij het geven van een presentatie dan lijkt online presenteren een vanzelfsprekendheid.

Helaas hebben de meeste ‘virtuele crashes’ als oorzaak dat de piloot iets kleins vergeten is – vinkje, stekker, camera, geluid etc.

Bescherm jezelf en denk aan een korte checklist voordat je je cockpit aanzet voor de volgende virtuele vlucht.

Verder is het van eminent belang dat je je motoriek op gang brengt door te oefenen.

Aan, uit, draaien, klikken, handgebaren, in de camera kijken enz enz. 

Een goede voorbereiding is het halve werk. Bekijk ook onze digitale sales training voor het verbeteren van je online presentatie & effectiviteit.

Explore
Drag