Skip links
linkedin netwerk uitbreiden

LinkedIn netwerk uitbreiden is zó effectiever

LinkedIn netwerk uitbreiden zonder personalisatie

Je Linkedin netwerk uitbreiden kun je vaak beter doen zonder te personaliseren. En dat is op het eerste gezicht een vreemd statement, want personalisatie staat zo ongeveer gelijk aan alles wat te maken heeft met social selling toch?

Vreemd genoeg is de ‘accept rate’ op LinkedIn zo’n 3,63% lager als je je bericht personaliseert – Waalaxy

Niet echt een social selling best practice kan je misschien denken.

Personaliseren wint altijd op de lange termijn, maar als je je netwerk wilt uitbreiden is het vaak een gok en ik soms na de accept de investering doe in personalisatie of het bieden van waardevolle content voor mijn doelgroep. Ontvolgen kan altijd nog.

Vier redenen waarom ik niet altijd personaliseer bij een connectie verzoek.

1 – Intrigeren is soms waardevoller dan personaliseren

Een goede connect is niet altijd te vinden of voelt niet authentiek. Vaak stuur ik dan liever een persoonlijk berichtje of iets van waarde na ‘accept’. ( kan ook een paar dagen later…) Bovendien loont het dan ook de moeite. Vergeet niet dat meer dan 65% van de invitees je verzoek niet accepteert bij koude outreach (ongeacht personalisatie of niet)

2 – Doelgroep begrijpt je invite verzoek op basis van je profiel

Het uitbreiden van je LinkedIn netwerk wanneer iemand een vergelijkbaar profiel heeft is wat mij betreft een kwestie van eerlijk oversteken. Een persoonlijke notitie ‘dwingt’ bovendien de ander ook om iets persoonlijks terug te sturen. En ik wil juist niemand het gevoel geven dat ze iets moeten – In mijn geval zijn dit vaak sales trainers die ik niet direct beschouw als mijn potentiële klant.

3 – Ik kan het moreel verantwoorden

Ik ontvang regelmatig LinkedIn verzoeken zonder persoonlijke notitie en accepteer frequent. Reden nummer twee is dan ook vaak mijn leidraad, omdat ik de context direct begrijp als verkoper. Een persoonlijke notitie wordt zeer gewaardeerd, maar het moet niet gekunsteld zijn. 

4 – Omdat mijn volgende stap de ‘klapper’ is

Soms kies ik voor een ’trade-off’. Iets inleveren bij de connect om daarna de prospect te belonen met een hyper-persoonlijke video. Het te vroeg weggeven van mijn personalisatie in het 1e bericht zorgt ervoor dat mijn 2e bericht met een persoonlijke video minder sterk overkomt.

5 – Het LinkedIn netwerk uitbreiden is KLIK

Wees je ervan bewust dat je aan de andere kant ook met mensen te maken hebt. En dit betekent dat een accept gewoon plaatsvindt omdat dit makkelijk is en ze er op dat moment gewoon voor gaan als je profiel een bepaalde autoriteit uitstraalt. Soms is het gewoon klik, klik op een slechte dag 🙂

Tot slot

Je netwerk uitbreiden met LinkedIn speelt een steeds belangrijkere rol bij een gedegen prospecting aanpak. We geloven echter dat acquisitie het meest effectief is als een multi-touch prospecting aanpak wordt gebruikt. In sommige gevallen zal het generaliseren van je berichten je worden vergeven, maar als het gaat om belangrijke prospects is het advies om personalisatie de leidraad van je activiteiten te laten zijn.