Skip links
Weak ties

‘Weak ties’ theorie van Granovetter in sales

Weak ties theorie in de praktijk

Ben je bekend met de ‘weak ties’ theorie?

De weak ties theorie is afgeleid van het artikel van Nick Granovetter uit 1973, “The Strength of Weak Ties”, dat ging over de verspreiding van informatie via sociale netwerken.

In die tijd gebeurde sociale netwerken bijna volledig in de fysieke wereld. Met de snelle opkomst van sociale media rond 2007 staan de principes nog steeds als een huis.

Granovetter categoriseerde 50 jaar geleden interpersoonlijke banden als sterk, ‘weak ties’ of afwezig. Een sterke band is bijvoorbeeld een lid van de familie of vrienden.

Sterke banden zijn essentieel voor een echte gemeenschap, maar het zijn meestal groepen met veel gelijkenis. En als zodanig is dat de kans kleiner is dat er nieuwe perspectieven worden gedeeld of nieuwe introducties worden gemaakt.

En nu…

Het is denk ik een jaar of twaalf geleden dat ik Léon Gommans in Rotterdam ontmoet voor een kennismaking om over collaboration software te praten.

Hij wordt geen klant, maar soms blijven mensen je bij…

Niet heel veel later start Leon samen met Richard van Klaveren het bedrijf Teqplay en ik begin met volgen op LinkedIn.

Teqplay is een echt Rotterdams bedrijf en groeit in relatief korte tijd uit tot een wereldwijde software speler in de maritieme industrie.

Eerlijk gezegd een logisch combinatie toch? 

Ik neem begin 2020 contact met Leon op en we starten pas 2 jaar later een samenwerking als hij met mij contact opneemt en zegt:

‘ik volg je al een tijdje op LinkedIn…kunnen we een keer praten.’  – Dit is social selling in de praktijk.

Vervolgens zit ik een maand later in een MT-meeting en wordt mij de vraag gesteld: ‘hoe ken je Leon eigenlijk?’

Ik moet lachen en bedenk me dat de wet van Nick Granovetter uit 1973 over de Strength of weak Ties 50 jaar later nog steeds staat als een huis.

Een belangrijk onderdeel voor je social selling aanpak is ervoor zorgen dat je laat zien dat je er bent, een mening hebt en ervoor zorgt dat jouw doelgroep je weet te vinden. Maakt het dus onderdeel van je sales playbook.

Explore
Drag