Salaris verkoper
Het salaris van een verkoper bij een MSP is gemiddeld genomen zo’n EUR 5.000,- per maand, exclusief bonussen. Werkgevers verhogen met name het salaris, om competitief te blijven, maar het ontbreekt vaak aan een goed doordachte salariëring. Een goed basissalaris is belangrijk, maar een ‘echte’ verkoper is op zoek naar die ultieme bonus en neemt genoegen met een marktconform basis salaris – just saying In zijn algemeenheid geld dat de kans 35% is dat jouw top verkoper dit jaar toch nog vertrekt.Uit een onderzoek van SiriusDecisions blijkt dat bijna 90% van de verkopers vertrekt omdat ze ergens anders voor een hoger salaris aan de slag kunnen. Typisch zou je kunnen denken, maar het is prima te verklaren. De druk op verkopers is gigantisch, de verwachtingen zijn torenhoog en er is nauwelijks geduld. Je kunt geen duurzaamheid verwachten als je een sales het gevoel geeft dat de organisatie toch vooral lekker draait op olie en kolen. En 3x raden wie de motor is? Sales professionals zijn net mensen. Natuurlijk is geld een drijfveer, maar het is bijna nooit de directe reden waarom ze vertrekken. En toch kun je als werkgever veel meer doen dan alleen het salaris verhogen, want er zijn hele andere redenen die worden onderschat. Hieronder een willekeurig lijstje.
1 – Burnout
Vanzelfsprekend is het werken op afstand voor vele sales professionals lastiger om een gevoel van ‘belonging’ te voelen. Nu is verkopen op zichzelf al vrij eenzaam en dan is een praatje pot bij de koffie corner net dat relaxte moment om daarna weer te knallen. Zo heeft een onderzoek van SHRM, een Amerikaans workplace instituut, uitgewezen dat zo’n 40% van de medewerkers langer doorwerkt en geen pauzes neemt vanwege het thuiswerken. De druk om meer te doen, omdat er geen fysieke zichtbaarheid is bovendien voor vele medewerkers een last op hun schouders. Het is en blijft een vreemd fenomeen. Je ziet mensen niet en er is een onuitgesproken gevoel tussen managers dat ze toch echt liever hebben dat ze op kantoor niets doen – geen grap????2 – Leiderschap
Waarom de rol van de sales leider meer invloed heeft dan andere rollen? De ups en downs zijn frequenter en emoties kunnen hoog oplopen. Een manager die een verkoper niet het gevoel kan geven dat hij meer is dan een dollar teken is er gewoon snel klaar mee. De klik moet er eigenlijk direct zijn (Het is voor ons een belangrijkste reden om video recruitment in te zetten, omdat beide partijen sneller begrijpen of het zou kunnen werken. Dat CV komt later)
1:59
Click for sound
1:59