Salaris verkoper
Het salaris van een verkoper bij een IT dienstverlener is gemiddeld genomen zo’n EUR 5.000,- per maand, exclusief bonussen. Werkgevers verhogen met name het salaris, om competitief te blijven, maar het ontbreekt vaak aan een goed doordachte salariëring. Een goed basissalaris is belangrijk, maar een ‘echte’ verkoper is op zoek naar die ultieme bonus en neemt genoegen met een marktconform basis salaris – just saying
In zijn algemeenheid geld dat de kans 35% is dat jouw top verkoper dit jaar toch nog vertrekt.
Uit een onderzoek van SiriusDecisions blijkt dat bijna 90% van de verkopers vertrekt omdat ze ergens anders voor een hoger salaris aan de slag kunnen.
Typisch zou je kunnen denken, maar het is prima te verklaren.
De druk op verkopers is gigantisch, de verwachtingen zijn torenhoog en er is nauwelijks geduld.
Je kunt geen duurzaamheid verwachten als je een sales het gevoel geeft dat de organisatie toch vooral lekker draait op olie en kolen. En 3x raden wie de motor is?
Sales professionals zijn net mensen. Natuurlijk is geld een drijfveer, maar het is bijna nooit de directe reden waarom ze vertrekken.
En toch kun je als werkgever veel meer doen dan alleen het salaris verhogen, want er zijn hele andere redenen die worden onderschat. Hieronder een willekeurig lijstje.
1 – Burnout
Vanzelfsprekend is het werken op afstand voor vele sales professionals lastiger om een gevoel van ‘belonging’ te voelen. Nu is verkopen op zichzelf al vrij eenzaam en dan is een praatje pot bij de koffie corner net dat relaxte moment om daarna weer te knallen.
Zo heeft een onderzoek van SHRM, een Amerikaans workplace instituut, uitgewezen dat zo’n 40% van de medewerkers langer doorwerkt en geen pauzes neemt vanwege het thuiswerken. De druk om meer te doen, omdat er geen fysieke zichtbaarheid is bovendien voor vele medewerkers een last op hun schouders.
Het is en blijft een vreemd fenomeen. Je ziet mensen niet en er is een onuitgesproken gevoel tussen managers dat ze toch echt liever hebben dat ze op kantoor niets doen – geen grap????
2 – Leiderschap
Waarom de rol van de sales leider meer invloed heeft dan andere rollen? De ups en downs zijn frequenter en emoties kunnen hoog oplopen. Een manager die een verkoper niet het gevoel kan geven dat hij meer is dan een dollar teken is er gewoon snel klaar mee.
De klik moet er eigenlijk direct zijn (Het is voor ons een belangrijkste reden om video recruitment in te zetten, omdat beide partijen sneller begrijpen of het zou kunnen werken. Dat CV komt later)
3 – Waardering
Het is populair om in de virtuele wandelgangen te zeggen dat een verkoper vertrekt alleen omdat hij ergens anders meer kan verdienen. In de praktijk is het echte antwoord geraffineerder en complexer.
In bijna alle beroepsgroepen kun je waardering ontvangen, omdat je veel werk verzet. Soms is je best doen voldoende, zijn je skills gewoon top, ben je in hoge mate productief of een combinatie van factoren.
Maar voor sales is alles binair.
Het is winnen of verliezen.
En een bonus krijg je nu eenmaal niet, omdat je je best hebt gedaan. (Na verlies overigens wel vaak de gratis cursus: “Volgende keer beter voor beginners.”)
Dus natuurlijk heeft een verkoper recht op een goede bonus, maar er is ook een ‘flipside’.
Een verkoper kan geen waardering verwachten, omdat hij zo hard werkt. Waardering moet de verkoper letterlijk verdienen,want anders is het salaris van de verkoper te hoog
P.s Op zoek naar die top verkoper met het juiste sales DNA voor je organisatie?Ontvang de laatste digitale sales tipsMeld je aan voor de nieuwsbrief.