Skip links
Review marketing rating

De beste review marketing rating is een 4.2

Review marketing tips

Review marketing is een vorm van referralmarketing waarbij recensies van klanten worden gebruikt om een product of dienst te promoten of te verkopen. Het is een van de meest effectieve manieren om potentiële klanten te bereiken en de verkoop te verhogen.

Met de opkomst van social media is de snelheid waarmee word-of-mouth kan plaatsvinden voor sommige marketeers een zegen, maar voor een aantal een regelrechte vloek. De kwaliteit van het product of de dienstverlening is niet te beïnvloeden door marketeers en online reviews zijn slechts deels te orchestreren. Wat te doen?

De buyers journey vindt tegenwoordig grotendeels online plaats en potentiële kopers zijn op zoek naar antwoorden. Prospects leggen hun oor te luister bij betrouwbare bronnen. In sommige gevallen is dit hun directe netwerk, maar de meest laagdrempelige vorm is via openbare forums en online review sites.

Er schuilt echter ook een groot gevaar in online reviews bij een verkeerde aanpak. Hierbij een vijftal review marketing tips voor een hogere betrouwbaarheid.

1 – Transparante reviews

Het is waardevol om op pro-actieve wijze bestaande klanten te vragen een review te delen, maar pas op voor de klassieke 5 sterren review. Het geeft namelijk de prospect op geen enkele manier inzicht in de toepasbaarheid voor hun organisatie. En is vooral een trigger om verder te zoeken. Ons advies om je te richten op een review tussen 4.2 en 4.5 en concreet aan te geven wat de verbeterpunten zijn. Wat je namelijk wilt voorkomen is dat je de klant zelf laat zoeken naar de imperfecties.

2 – Context

Het is de taak van de marketeer en verkoper om potentiële kopers een betere context te geven. Review marketing is bedoeld om te begrijpen of een product of dienst in een gegeven situatie toepasbaar is. De review is voor de augmented product en dat is dus zoveel meer dan de features. Prospects willen een review in de context van een vergelijkbare situatie als de eigen organisatie.

 3 – Repurposing

Use cases en quotes die op de website staan zijn een ideaal vertrekpunt om marketing reviews vorm te geven. Ons advies zou zijn om deze te repurposen voor online review websites om een direct de presence te verhogen in het publieke domein van review websites. Daarnaast is het elegant om klanten te vragen om deze reviews aan te vullen of te verbeteren als deze iets verouderd zijn. Het is bovendien een goede reden om weer in contact te treden met bestaande relaties om op een subtiele wijze een doorverwijzing af te dwingen.

4 – Aanwezigheid

Producten en diensten ontwikkelen zich in de loop der Jaren. Het onderhouden van online reviews is dan ook belangrijk. Zoals besproken zijn niet alle scenario’s te orchestreren, maar het pro-actief benaderen van klanten om te helpen met aanbevelingen geeft een bepaalde mate van controle. Daarnaast is er de ‘respons’ modus waarbij iemand van de organisatie ervoor zorgt dat bij eventuele mentions door relaties direct een engagement kan plaatsvinden.

5 – Referral marketing programma

Uit onderzoek blijkt dat 91% van de klanten bereid is om een referral te delen als een verkoper het zou vragen. Het is dan ook belangrijk om op structurele wijze aanbevelingen te verzamelen die als marketing reviews te gebruiken zijn. En een ambassadeursprogramma maakt dit eenvoudiger mogelijk.

Explore
Drag