Promoot je netwerk
Wil je ook wel eens een lead ontvangen?
Heb je dan ook weleens een lead gegeven?
Het is het klassieke verhaal van de kip en het ei, maar meer geef als eerste om die voorsprong te pakken.Graag geef ik 3 redenen waarom ik denk dat iedere sales zijn “netwerk” zou moeten promoten:
1 – Als jij het niet doet, doet een ander het wel
Een sales heeft vaak maar een paar momenten in het jaar, dat hij “top of mind” is bij een organisatie.
Op deze momenten ben je als sales gefocust en doe je er alles aan om jezelf, je organisatie en je product te positioneren.
Vaak duurt het jaren voordat het lukt om een latente behoefte om te zetten in een samenwerking, maar heb je in de tussentijd mogelijk wel 3x de kans gehad om je prospect te helpen.
“Doen”, zeg ik.
Als je het niet doet, zal een ander het doen en verklein je je kansen op een samenwerking in de toekomst.
Je prospect zal namelijk altijd zijn oor te luister leggen binnen zijn vertrouwde netwerk en zo doet social referral marketing zijn werk.
En als jij degene bent die altijd introducties maakt voor een ander groeit de kans dat je doordat zelfde netwerk wordt gepromoot.
“Verkopers staan met 1x “nee” buiten en hebben 5x “ja” nodig om binnen te komen.”
Je passieve netwerk moet dan ook minimaal 10x groter zijn dan je actieve netwerk.
Wil je warme leads….blijf in de lead en maak de warme introductie voor een ander.Social selling training voor verkopersSocial selling training voor verkopers
2 – Geen groei in sales zonder persoonlijke groei
Sales worden nog vaak gezien als intimiderend en egocentrisch. De kans dat je het met het oude DNA gaat overleven is nihil.
De wereld is transparanter dan ooit tevoren.
Laat zien dat je betrokken bent, dat je wilt helpen – wees die social seller.
Je bent als sales geloofwaardiger als je niet continue over jezelf praat, maar er juist een gewoonte van maakt een ander in de spotlights te zetten.
“It’s amazing what you can accomplish, if you don’t care who gets the credit”
Harry S. Truman
3 – Mensen hebben een goed geheugen
Je staat op een netwerk evenement en je spreekt iemand die op dat moment werkt zoekt en je denkt, “hij kan helemaal niets voor mij betekenen en je laat het echte gesprek aan je voorbijgaan”.
Zonde.
Deze persoon komt waarschijnlijk gewoon weer aan het werk.
Misschien 3 maanden later, wellicht duurt het 6 maanden, maar als het jou lukt om deze persoon te helpen zal hij je niet vergeten. Laat zien dat je echt bent en maak geen onderscheidt.
De meeste sales willen indruk maken op directeuren, managers en mensen met aanzien.
Promoot je netwerk, want hiermee promoot je ook jezelf in sales.
Bekijk hier onze online sales training voor de ultieme gunfactor.