Skip links
Is google search bijna dood?

Is Google Search bijna dood?

Wat is de toekomst van Google Search?

Google search of Bing search? 

Met een marktaandeel van bijna 84% is Google de absolute nr. 1. als het gaat om search.

Mijn verwachting is dat dit ook niet snel zal veranderen.

En toch is waarde in B2B in bepaalde mate afgenomen.

Jarenlang is er vaak terecht voorgesorteerd door bedrijven om van SEO een top prioriteit te maken.

Traditionele outbound initiatieven verloren namelijk hun effectiviteit, omdat kopers steeds vaker zelf op zoek gingen naar antwoorden.

Bellen of mailen was even niet meer zo hip en eenvoudig.

Content werd king, en de zoekmachines waren de poort van de lead generatie hemel – inbound marketing werd de nieuwe standaard voor een duurzame manier van lead generatie.

Het heeft de innovators en early adopters in de beginaren zeker geen windeieren gelegd. Er was echter ook een groot probleem.

SEO marketing werd steeds gedreven door het Google algoritme en los van de beperkte plekken op de 1e Google pagina, was er ook een andere uitdaging.

De kwaliteit van de content kwam onder druk te staan, omdat het Google algoritme ging bepalen hoe er geschreven moest worden om beter te ranken.

Het allergrootste probleem was ook dat de zogenaamde funnel benadering onder de druk kwam te staan.

Zoekers zijn slimmer, beter geïnformeerd en het zoeken gaat willekeuriger dan ooit tevoren. Een top positionering op Google is geen garantie meer op een gekwalificeerde lead.

Klassieke inbound marketing

1 – Potentiële klant denkt na over de zoekterm

2 – Het zoeken kan nu beginnen op Google

3 – De zoekresultaten zijn bepalend

4 – 2% van de lezers converteert in een qualified lead

Moderne inbound marketing

Het bijzondere is dat Google nog steeds een centrale rol speelt bij iedere zoekactie, maar het moment waarop het gebeurt is vele malen later dan we denken.

Het is namelijk niet meer het startpunt, maar eerder een tussenstation. Het beginpunt is namelijk steeds vaker Spotify, LinkedIn, Twitter, TikTok, SnapChat, YouTube, Twitch en nog een lange lijst met andere vendoren.

1 – Potentiële klant komt waardevolle content tegen

2 – De engagement met content vindt anoniem plaats – lees ‘dark social’

3 – Weken of maanden later vindt een Google search plaats

4 – 20% van de lezers converteert in een qualified lead

Zoekers en vinders laten zich niet meer misleiden door uitsluitend te kijken naar een top positionering op Google.

De klassieke funnel benadering om vanuit een bepaalde awareness te komen tot een conversie is eerder een wens dan realiteit.

Intenties zijn namelijk niet te bepalen door één download – het probleem van de MQL is geboren.

Moderne inbound marketing is gebouwd op referrals en dark social en de eigen website heeft vaak een beperkte bijdrage in succes.

Het moment dat er contact wordt opgenomen is in vele gevallen maanden nadat er al meerdere video’s, interviews of podcast zijn bekeken op een van de eerder genoemde sociale kanalen.

Google search dood?

Nee, maar er is een new kid on the block.

De rol van AI in search

Om succesvol te blijven in deze snel veranderende digitale omgeving, moeten bedrijven niet alleen hun SEO- en contentstrategieën aanpassen, maar ook vooruitdenken naar de rol van AI als alternatief voor traditionele zoekmachines. Zoekers zullen steeds vaker hun vragen stellen aan AI-tools zoals OpenAI’s modellen in plaats van conventionele zoekmachines zoals Google.

Deze AI-systemen bieden directe, op maat gemaakte antwoorden en kunnen complexe informatie eenvoudig toegankelijk maken. Hierdoor kunnen gebruikers direct geholpen worden zonder door meerdere zoekresultaten te hoeven navigeren. Dit verschuift de focus van optimalisatie voor zoekmachines naar het creëren van kwalitatieve content die AI-modellen kunnen gebruiken om nauwkeurige en waardevolle antwoorden te genereren.

Bedrijven moeten zich daarom richten op het ontwikkelen van content die niet alleen goed presteert in zoekmachines, maar ook waardevol is voor AI-gedreven platforms. Door deze trend te omarmen, kunnen bedrijven zich positioneren om beter in te spelen op de veranderende manier waarop consumenten informatie zoeken en consumeren.