Skip links
Digitale marketing trends

Digitale marketing trends in 2023

Wat maakt digitale marketing in 2023 anders?

Waarom is 2023 zo bijzonder? 

Het is het jaar dat we de pandemie achter ons laten.

Het is echter ook het besef dat we digitaal veel meer accepteren dan we dachten.

Het aantal digitale experimenten heeft twee jaar lang kunnen plaatsvinden en de best-practices liggen nu klaar voor gebruik.

Nee, het wordt niet echt anders, maar er is het besef gekomen dat leven op maximale snelheid niet gelukkig maakt – wellbeing, duurzaamheid en joy of missing out (JOMO) zijn toch een aantal trends die beschouwd mogen worden als een waardevolle erfenis van de pandemie.

Generatie Z

Daarnaast zijn er een aantal marketing trends die 2023 gaan vormgeven die worden gedreven door Generatie Z.

En hun invloed zal vanwege hun toenemende toetreding tot de arbeidsmarkt een versnelling geven aan een marketing trend als short-form video.

Generatie Z is de eerste generatie die volledig is opgegroeid met het internet – zijn enorm invloedrijk en de manier waarop ze zich online manifesteren is onderdeel van hun identiteit.

Ze gaan voor rauw, echt en snel. De meest relevante platforms voor deze generatie zijn dynamisch en visueel.

Generatie Z geeft aan waar en hoe ze zich willen engageren door te verschijnen waar het voor hen het belangrijkst is.

Probeer in 2023 geen Gen Z-publiek naar jouw wereld te halen, maar ontmoet ze in die van hen.

Begrijp hun onvervulde behoeften, geef prioriteit aan relevantie en authenticiteit boven look-a-like content.

Digitale marketing trends

Het is moeilijk om specifieke trends in digitale marketing voor 2023 te voorspellen, aangezien het veld voortdurend evolueert en er altijd nieuwe technologieën en tactieken opduiken.

Enkele algemene marketing trends die zich de komende jaren waarschijnlijk zullen voortzetten of voordoen, zijn onder meer:

1 – Personalisatie:

Naarmate kopers gewend raken aan gepersonaliseerde ervaringen online zal de wens voor verdere personalisatie toenemen.

Daarnaast is het makkelijker om gepersonaliseerde content aan te bieden vanwege de beschikbare data om bijvoorbeeld te segmenteren op interesses, rollen, locatie en gedrag.

2 – Video marketing:

Video is een krachtige tool om klanten aan te trekken en te converteren, en de verwachting is dat de populariteit de komende jaren alleen maar zal blijven groeien.

Bedrijven zullen video best practices gebruiken, waaronder live streaming, uitlegvideo’s en korte video’s op sociale media.

De toegankelijkheid van video marketing is in 2022 drastisch toegenomen doordat B2B platformen als LinkedIn het makkelijker maken dan ooit tevoren.

Daarnaast geven beschikbare statistieken (bijv LinkedIn stats) meer zekerheid over de te verwachte opbrengst en tekent het de volwassenheid.

3 – Creator’s marketing: 

Mijn absolute favoriet.

Het is namelijk een gedemocratiseerde manier van marketing waar het minder gaat om de kwantiteit, maar om de kwaliteit van de content.

En iedereen heeft in theorie dezelfde kansen.

Het zijn de creators die via podcasts en video’s hun stem laten horen namens de bedrijven waarvoor ze werken.

Het zijn de topical experts die het verschil maken door hun kennis en kunde.

“30% of 18 to 24-year-olds and 40% of 25 to 34-year-olds consider themselves content creators

HubSpot’s 2022 State of Consumer Trends report

4 – Influencer marketing:

Samenwerken met social media-influencers en andere online persoonlijkheden kan een effectieve manier zijn voor bedrijven om hun doelgroepen te bereiken en aan zich te binden.

Deze trend zal de komende jaren waarschijnlijk doorzetten.

Het is echter niet voor ieder merk betaalbaar om internationale influencers aan zich te binden.

Het zijn de niche influencers met een specifieke groep volgers die aantrekkelijker zijn om invloed uit te oefenen tegen een betaalbare prijs.

Denk aan influencers in een bepaalde branche, locatie of community. Daarnaast zal influencer marketing net als creators marketing de driver zijn van dark social en het besef onder marketeers dat kwaliteit niet altijd te meten is.

— Interessant om te zien hoe LinkedIn met hun thought leadership ads op inspeelt.

5 – User-generated content:

Klanten aanmoedigen reviews te schrijven op belangrijke hubs wordt steeds belangrijker om vertrouwen op te bouwen. Prospects laten zich namelijk het liefst informeren door reeds bestaande klanten of gebruikers. 

Het voorkomt de ‘wij van wc eend, adviseren wc eend‘ gedachte.

6 – Short-form video:

De aandachtspanne is door social media gereduceerd tot het minimum. YouTube was jarenlang een trendsetter als het gaat om video.

Met nieuwkomers als TikTok in het bedrijfsleven is het kopie gedrag van social media platformen ongekend.

YouTube shorts, LinkedIn Stories en Instagram Reels zijn allen een doorslaand succes.

En het is niet alleen de jongere generatie die we als adept kunnen beschouwen.

En zo als altijd zal B2B marketing de B2C trend volgen om op een nieuwe wijze te adverteren om zo ook nieuwe doelgroepen te blijven aanspreken.

7 – Kunstmatige intelligentie en machine learning:

AI en machine learning zullen een grotere rol blijven spelen in digitale marketing, waardoor bedrijven verschillende marketingtaken kunnen automatiseren en optimaliseren, zoals targeting, personalisatie en content creatie – zo is de hype rondom OpenAI niet meer te stoppen en zal dit leiden tot verregaande experimenten.