#1 Stel een krachtige vraag (de hook)
Vragen wekken nieuwsgierigheid op en dwingen ons tot nadenken. Deskundige vertellers creëren eerst spanning door middel van vragen die later in de presentatie worden beantwoord. Vanzelfsprekend zijn de vragen die je stelt de vragen die je publiek graag beantwoord zou willen zien. Op deze manier verplaats je je optimaal in je publiek en maak je de brug naar de context.Een voorbeeld: ‘Wat is eigenlijk onze aandachtspanne? En waarom is dit relevant? Graag vertel ik je het verhaal van de goudvis…’
#2. Geef context
Een voorbeeld: ‘Het geheugen van een goudvis heeft de evolutie doorstaan. Het was 9 seconden duizenden jaren geleden en dat is het nog steeds. Maar sinds de opkomst van social media wordt de goudvis bedreigd in haar uniciteit 🙂 Het is nu de mens die de goudvis de loef afsteekt met een aandachtspanne van 8 seconden.’
Geef het antwoord op de door jou gestelde vragen door een kort verhaal te delen of iets dat lijkt op een soort van ‘trailer’.
Je publiek moet bereid zijn om naar je verhaal te luisteren en wil nu weten wat ze ervoor terugkrijgt.
Online presenteren training voor verkopersOnline presenteren training voor verkopers#3. Wat is je belofte?
Het publiek wil begrijpen of ze na het bijwonen van deze presentatie er ook echter beter van worden. Wees dan ook duidelijk in je belofte.Een voorbeeld ‘Wat we je beloven is dat we je in 20 minuten de technieken leren die nodig zijn om sneller, beter en effectiever te communiceren. Laten we starten met de tien digitale presentatie tips’
#4. De presentatie
PowerPoint moet jouw verhaal supporten, maar je moet zeker niet het online podium willen delen met PowerPoint. De kans dat je volledig naar de achtergrond verdwijnt is zo goed als zeker bij de optie ‘share screen’. Kies je online tools verstandig.Een aantal online presentatie tips
- 1 onderwerp per slide
- Gebruik video’s in je presentatie
- Maak visueel wat je presenteert, maar gebruik 1 plaatje per slide
- Zet 1 vraag op een slide, maar geef verbaal het antwoord
- Geen vragen ‘blok’, maar verwerk je vragen in de presentatie
- Gebruik je slides om je verhaal kracht bij te zetten